top of page

Niemcy: Pierwszy tramwaj Stadler TINA rozpoczął kursowanie w Halle (Saale)

Tramwaj Stadler TINA
Fot. Stadler

Nowe tramwaje TINA firmy Stadler weszły do regularnej służby w niemieckim mieście Halle. Pojazdy, należące do Hallesche Verkehrs-AG (HAVAG), będą testowane na liniach 1, 2 i 3 w ramach trwającej trzy miesiące próby, która jest częścią procesu odbioru pojazdów. W sumie do Halle trafi 56 tramwajów TINA.


Hallesche Verkehrs-AG (HAVAG), spółka należąca do grupy Stadtwerke Halle-Gruppe, rozpoczęła 2 września 2025 roku regularne kursowanie nowej generacji tramwajów TINA (Totally Integrated Low Floor) firmy Stadler. To przełomowe wydarzenie dla transportu publicznego w Halle. Pojazdy, które mają odmienić oblicze miejskiego transportu, będą początkowo kursować na liniach 1, 2 i 3 w ramach trzymiesięcznej eksploatacji próbnej. Jest to część uzgodnionego z producentem Stadler procesu odbioru. W pierwszej kolejności do ruchu włączono 45-metrowy pojazd MGT-XL, będący pierwszym z 17 zamówionych. Z kolei, pierwszy z 39 tramwajów o długości 30 metrów (MGT-M) ma uzyskać homologację w listopadzie i również wejść do regularnej eksploatacji próbnej.


Nowe tramwaje TINA to nowy standard komfortu i bezpieczeństwa w Halle


Celem fazy testowej jest dokładne sprawdzenie nowych tramwajów TINA w warunkach rzeczywistych pod kątem niezawodności i funkcjonalności. Kontroli poddane zostaną między innymi drzwi, napędy, klimatyzacja, systemy informacji pasażerskiej oraz system ostrzegania przed kolizjami. Równolegle z pierwszym pojazdem liniowym, kolejne tramwaje TINA będą wykorzystywane jako pojazdy szkoleniowe do stopniowego przeszkolenia wszystkich kierowców HAVAG.


Nowe pojazdy TINA wyznaczają standardy w Halle pod względem komfortu, dostępności i efektywności energetycznej:


  • Są w 100% niskopodłogowe, zapewniając bezstopniowy dostęp, szerokie przejścia oraz przestronne miejsca dla wózków inwalidzkich, chodzików i wózków dziecięcych.

  • Posiadają energooszczędną, automatyczną klimatyzację na lato i zimę.

  • Wyposażono je w duże panoramiczne okna, zapewniające jasne i przyjazne wnętrze z nieograniczonym widokiem.

  • Większe bezpieczeństwo zapewniają elementy zderzeniowe, oświetlenie LED, przyciski drzwi z wizualnym wyświetlaczem oraz kamery zamiast lusterek zewnętrznych.

  • Zastosowano innowacyjne systemy wspomagania kierowcy, wspierające unikanie kolizji i monitorowanie wymiany pasażerów.

  • Ergonomiczne stanowisko pracy kierowcy jest większe i bardziej nowoczesne, z oddzielnymi drzwiami wejściowymi.


Wysoka waga tramwajów TINA to większe wibracje


Nowe tramwaje TINA ważą znacznie więcej niż ich poprzednicy, co prowadzi do większych wibracji podczas jazd testowych. Wariant XL waży około 60 ton, natomiast wariant M około 45 ton. Zwiększona masa jest wynikiem zastosowania nowoczesnych i dodatkowych podzespołów, takich jak większe okna i drzwi, klimatyzacja, dłuższe sekcje wagonów, więcej silników napędowych oraz wzmocnione elementy bezpieczeństwa. Producenci, Stadler i HAVAG, pracują już nad rozwiązaniami mającymi na celu zmniejszenie wibracji, a jednocześnie przestrzegają norm technicznych dotyczących hałasu.


Co dalej z nowymi tramwajami TINA?


Po pomyślnym zakończeniu eksploatacji próbnej, tramwaje TINA dostarczane sukcesywnie przez firmę Stadler będą stopniowo włączane do regularnej służby. Zastąpią one pojazdy MGT6D, które mają ponad 30 lat. W sumie HAVAG zamówił 56 tramwajów TINA, z czego pięć zostało już dostarczonych. Nowe pojazdy będą kształtować krajobraz miasta przez co najmniej trzy dekady, stanowiąc kluczowy element modernizacji floty HAVAG i rozwoju zrównoważonej mobilności w Halle (Saale).

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page