top of page

Pierwszy Stadler FLIRT dla LTG Link zaprezentowany w Wilnie. Wyprodukowany w Polsce

Pierwszy Stadler Flirt dla LTG Link
Fot. Stadler

Spółka LTG Link, która jest częścią grupy LTG, odpowiedzialna za przewozy pasażerskie, oraz producent taboru Stadler, oficjalnie zaprezentowały pierwszy z zamówionych pociągów elektrycznych FLIRT na stacji kolejowej w Wilnie. Nowy tabor powstał w ramach kontraktu podpisanego w czerwcu 2023 roku, obejmującego dostawę 15 nowoczesnych jednostek – 9 w pełni elektrycznych i 6 z innowacyjnym napędem bateryjnym, które mają wprowadzić litewską kolej w nową, bardziej ekologiczną i wygodną epokę podróżowania.


Nowy pociąg, wyprodukowany w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach, oznacza kolejny krok w kierunku modernizacji litewskiego transportu szynowego. Obecny na ceremonii prezentacji Juras Taminskas, minister transportu i komunikacji Litwy, podkreślił, że odnowienie floty pociągów pozwala na wkroczenie w nową erę pasażerskiego transportu. Celem jest stworzenie systemu kolejowego, który zapewni komfort, dostępność i jakość dla każdego pasażera w całym kraju. Nowe pociągi FLIRT przyczynią się do poprawy efektywności i zrównoważonego rozwoju, zmniejszając zależność od paliw kopalnych i optymalizując koszty operacyjne.


Inwestycja w zielony i wydajny transport


Jednostki FLIRT dla LTG Link znacząco rozszerzą obecną flotę, jednocześnie przyczyniając się do redukcji emisji. Jak zauważył Egidijus Lazauskas, dyrektor generalny Grupy LTG, inwestycja ta ma operacyjne znaczenie dla bardziej zrównoważonej Litwy:


„Te pociągi to nie tylko inwestycja w nowoczesny i wygodny transport pasażerski — reprezentują ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonej Litwy. Niższe emisje, niższe koszty i większa efektywność to korzyści, które wkrótce odczują zarówno pasażerowie, jak i cały system transportowy.”

Pociągi elektryczne będą kursować na zelektryfikowanych odcinkach, których łączna długość na Litwie do 2026 roku ma osiągnąć 731 kilometrów, co stanowi około 28 procent krajowej sieci kolejowej. Na popularnej trasie Wilno–Kłajpeda pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h. Natomiast za ekologiczne podróże na niezelektryfikowanych odcinkach, na przykład na trasach Kowno–Szawle oraz Wilno–Marcinkonys (przez Varėnę), będą odpowiadać pociągi z napędem bateryjnym. Wykorzystają one sieć trakcyjną tylko na części trasy, a resztę pokonają zasilane energią z baterii.


Pociągi FLIRT dostosowane do potrzeb Litwy


Radosław Banach, prezes Stadler Polska, podkreślił, że dostarczona jednostka jest częścią sprawdzonej rodziny pociągów FLIRT, ale została ściśle dostosowana do litewskich wymagań. Wersja dla LTG Link, która liczy około 200 miejsc siedzących, została zaprojektowana z myślą o funkcjonalności i komforcie.


Nowe pociągi będą w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej mobilności. Konsultacje z organizacjami reprezentującymi te grupy zaowocowały niskopodłogowym dostępem do pociągu oraz ergonomicznym układem wnętrza, w którym brak stopni ułatwia poruszanie się.

Wprowadzono też specjalne miejsca przy stałych stolikach, umożliwiające wygodne podróżowanie na wózku lub przesiadanie się. Dla zwiększenia wygody i redukcji hałasu wnętrze pociągu jest wyłożone wykładziną. Kristina Meidė, dyrektor generalna LTG Link, zaznaczyła, że tak dużą wagę do komfortu przyłożono, ponieważ pociągi te będą w eksploatacji przez całe dekady, oferując pasażerom nowy poziom kultury i komfortu podróżowania.


Powrót strefy bistro w pociągach


Jedną z najbardziej oczekiwanych nowości jest powrót strefy bistro, co nastąpi po kilku latach przerwy na litewskiej kolei. Pasażerowie będą mogli kupić ciepłe posiłki i napoje na pokładzie. Komfort podróży podniesie także możliwość przewozu do 30 rowerów, zależnie od sezonu, co z pewnością ucieszy miłośników turystyki rowerowej. W chłodniejszych miesiącach część z tych miejsc będzie mogła być zaadaptowana na dodatkowe fotele, choć co najmniej cztery miejsca dla rowerów pozostaną dostępne przez cały rok.


Dla osób pracujących w podróży przygotowano udogodnienia: każdy ergonomiczny fotel ma regulowane oparcie, indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne i stolik na laptopa.


Wprowadzenie nowych pociągów do eksploatacji pozwoli LTG Link na stopniowe wycofywanie najstarszych

spalinowych jednostek, które obecnie kursują między innymi na trasie Wilno–Turmantas. Pierwsza jednostka FLIRT, która dotarła do Wilna w ostatnich tygodniach, przechodzi teraz kompleksowe testy statyczne, które rozpoczęły się pod koniec października, oraz jazdy próbne na litewskiej infrastrukturze. Wprowadzenie do regularnej obsługi na trasach Wilno–Kłajpeda, Wilno–Varėna–Marcinkonys oraz Kowno–Szawle jest planowane na 2026 rok.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page