PKP Intercity wybiera producenta piętrowych pociągów dużych prędkości
- Marek Zioła

- 23 lip
- 3 minut(y) czytania

PKP Intercity otwiera oferty w przetargu na pociągi piętrowe o prędkości 200 km/h. To największe w Polsce zamówienie na tego typu pojazdy dalekobieżne, mające na celu zwiększenie komfortu i pojemności podróży. W przetargu, którego przedmiotem jest zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na kolejne 30, oferty złożyły firmy Alstom Polska i Stadler Polska.
PKP Intercity dokonało otwarcia ofert w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu 42 pociągów piętrowych, zdolnych rozwijać prędkość do 200 km/h, z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 30 pojazdów. Jest to pierwsze tego typu zamówienie w Polsce oraz największe pod względem liczby pojazdów przeznaczonych do obsługi połączeń dalekobieżnych. Nowe pociągi będą produkowane w polskich zakładach, należących do oferentów.
Dwie firmy rywalizują o kontrakt na pociągi piętrowe
Postępowanie, ogłoszone przez PKP Intercity w październiku 2024 roku w trybie dialogu konkurencyjnego, miało na celu pozyskanie dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z kompleksowym 30-letnim okresem utrzymania. Po trzech miesiącach intensywnych rozmów z producentami, posiadającymi doświadczenie w produkcji pociągów piętrowych, przewoźnik zaprosił ich do złożenia finalnych ofert w kwietniu 2025 roku. Dziś nastąpiło otwarcie kopert, a swoje propozycje złożyły Alstom Polska i Stadler Polska. W nadchodzących tygodniach oferty zostaną poddane szczegółowej weryfikacji, która pozwoli wyłonić wykonawcę. Należy podkreślić, że obaj oferenci posiadają fabryki na terenie Polski, zatrudniając polskich inżynierów i pracowników. Alstom produkuje pociągi piętrowe w Chorzowie, natomiast Stadler, z zakładem w Siedlcach, ma na swoim koncie produkcję takich pociągów dla przewoźników ze Słowenii i Słowacji.

Piętrowe pociągi: przyszłość komfortowej podróży
PKP Intercity planuje wykorzystać nowe piętrowe pociągi do obsługi kluczowych krajowych tras, takich jak połączenia z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik szacuje, że pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych składów za około 3,5 roku. Projektowane pociągi mają zapewnić komfortową podróż co najmniej 480 pasażerom, oferując szereg udogodnień. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji wygodne, wysuwane fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami i podnóżkami, a także regulowane oświetlenie. Na pokładzie znajdzie się dostęp do sieci Wi-Fi, gniazdka elektryczne oraz porty USB. Komfort podróży zapewni również klimatyzacja i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pociągi będą miały wydzielone strefy pierwszej i drugiej klasy, strefę ciszy, przestrzeń dedykowaną dzieciom, maszyny vendingowe z miejscem do spożycia posiłków, a także specjalne miejsca na rowery i duży bagaż z możliwością jego zabezpieczenia. Pojazdy będą w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo eksploatacji gwarantować będzie europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej oraz GPS. Pociągi będą wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a także uzyskają możliwość eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej.

Inwestycje PKP Intercity w polski przemysł
Wzrost liczby pasażerów, szacowany przez PKP Intercity na 109 milionów w 2030 roku (co stanowi niemal 60% wzrostu względem 2023 roku), wymusza inwestycje w nowoczesny tabor. Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne o prędkości 200 km/h są odpowiedzią na te potrzeby, oferując nie tylko dużą pojemność, ale także efektywność ekonomiczną, będąc tańszymi w eksploatacji i zakupie niż tradycyjne składy wagonowe. Obecnie w Polsce dwupoziomowe wagony są wykorzystywane głównie przez przewoźników regionalnych na krótszych odcinkach i rozwijają prędkości do 160 km/h. Nowe pociągi PKP Intercity, szybsze i przystosowane do dalekobieżnych podróży, będą nowością na polskich torach, choć są już sprawdzonym rozwiązaniem na rynku europejskim. PKP Intercity aktywnie inwestuje w polski przemysł kolejowy, mając zakontraktowane projekty taborowe o wartości ponad 16,5 miliarda złotych z krajowymi producentami i zakładami naprawczymi. Wśród nich największe zamówienia realizuje Newag z Nowego Sącza, obejmujące dostawę łącznie 78 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych o prędkości 160 km/h oraz 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, na łączną kwotę 7,7 miliarda złotych brutto. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu realizuje projekty napraw na poziomie P5 wraz z modernizacją 172 wagonów, a także dostawę 300 nowych wagonów, co stanowi inwestycję o wartości 5,4 miliarda złotych brutto. Kontrakty z PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki, warte blisko 1 miliard złotych brutto, obejmują zakup 16 lokomotyw hybrydowych oraz modernizację 67 wagonów. Dodatkowo, pod koniec 2024 roku, przewoźnik podpisał umowy z PKP Intercity Remtrak na kwotę prawie 1,5 miliarda złotych brutto na naprawę i modernizację 150 wagonów, a także na naprawy i modernizacje kolejnych 105 wagonów w zakładach w Opocznie i Opolu, co łącznie przekracza 2,5 miliarda złotych brutto.















Komentarze