PKP PLK: Do Łomży wraca kolej po 30 latach. Poznaliśmy datę
- Marek Zioła

- 5 wrz
- 2 minut(y) czytania

Po trzech dekadach do Łomży powracają pasażerskie połączenia kolejowe. Inwestycja realizowana w ramach programu Kolej Plus ma na celu połączenie miasta z Białymstokiem i Warszawą, a pierwsi pasażerowie mają skorzystać z połączeń już w czerwcu 2026 roku.
Po ponad trzydziestu latach przerwy, do Łomży wrócą pasażerskie pociągi. Tę długo oczekiwaną wiadomość potwierdził premier Donald Tusk podczas swojej wizyty w mieście, podkreślając, że "opóźnienie pociągów jest absolutnie rekordowe w historii Polski, bo wynosi ponad trzydzieści lat". W ramach programu Kolej Plus, prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., trwa kompleksowa rewitalizacja trasy kolejowej, której koszt szacowany jest na około 300 milionów złotych. Samorząd województwa podlaskiego pokrywa 15% tej kwoty, co świadczy o zaangażowaniu lokalnych władz w przywrócenie dostępu do kolei dla mieszkańców regionu.
Rewitalizacja linii kolejowej i postęp prac
Realizacja projektu rewitalizacji trasy Łomża-Śniadowo-Łapy, która połączy Łomżę z Białymstokiem, powierzona została firmie ZUE S.A. W ramach inwestycji odnowiona zostaje linia numer 49 (Łomża-Śniadowo o długości 17 kilometrów) oraz linia numer 36 (Śniadowo-Łapy, licząca około 60 kilometrów). Całość prac obejmuje wymianę torów i urządzeń sterowania ruchem, a także modernizację stacji. Jednym z kluczowych elementów jest odbudowa stacji w Łomży oraz budowa nowych przystanków w Kozikach, Konarzycach i Śniadowo Łącznica. Postęp prac jest już widoczny — zdemontowano już 17 kilometrów starych torów, trwa budowa peronów, a na stacji w Łomży zbudowano cztery pierwsze rozjazdy.
Nowe perspektywy dla pasażerów
Zgodnie z zapowiedziami PKP Polskich Linii Kolejowych, pociągi na rewitalizowanej trasie będą mogły poruszać się z prędkością od 80 do 120 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu z Białegostoku do Łomży do około godziny i 35 minut. Jak przekazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak, do Łomży będą kursować nie tylko pociągi regionalne, ale także dalekobieżne, obsługiwane przez PKP Intercity. Przewoźnik ogłosił już postępowanie przetargowe na zakup nowych, hybrydowych pojazdów, które mają w przyszłości obsługiwać między innymi tę trasę. Nowy tabor oraz modernizacja już istniejącego, zamówione u polskich producentów na łączną kwotę 16,5 miliarda złotych, mają w 2027 roku przynieść rewolucję w podróżowaniu koleją.
"To jest polska kolej w Polsce, dla Polaków, robiona przez polskie firmy" - podkreślał Donald Tusk, nawiązując do faktu, że inwestycje w infrastrukturę kolejową realizowane są przez polskie przedsiębiorstwa, a odpowiednie klauzule w przetargach promują rodzime i europejskie firmy.
Choć pełne zakończenie inwestycji planowane jest na rok 2029, to już w czerwcu 2026 roku pierwsi pasażerowie będą mogli ponownie wyruszyć w podróż pociągiem z Łomży, co po 30 latach staje się faktem.















Komentarze