PLK likwidują dwa przejazdy kolejowe. 40 mln zł na bezkolizyjne skrzyżowanie w Tomaszowie Mazowieckim
- Marek Zioła

- 5 paź
- 2 minut(y) czytania

Mieszkańcy Tomaszowa Mazowieckiego zyskają nową, komfortową przeprawę pod torami na ul. Warszawskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę tunelu drogowego, który ma zastąpić dwa kolizyjne przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja, której szacunkowa wartość wynosi około 40 milionów złotych, znacząco poprawi bezpieczeństwo oraz płynność ruchu drogowego i kolejowego w mieście.
Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły przetarg na realizację kluczowej dla Tomaszowa Mazowieckiego inwestycji – budowy tunelu drogowego w ciągu ulicy Warszawskiej, będącej częścią drogi wojewódzkiej 713 (DW713). Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie ma nie tylko podnieść poziom bezpieczeństwa, ale także ułatwić komunikację w całym regionie. Zadanie to jest realizowane ze środków budżetowych i stanowi element większego programu likwidacji kolizyjnych przejazdów na sieci kolejowej.

Tunel pod torami zastąpi dwa przejazdy kolejowe
Głównym celem inwestycji jest budowa tunelu drogowego pod ważną linią kolejową nr 25 Łódź Kaliska – Dębica. Nowy obiekt zastąpi aż dwa dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe znajdujące się na ulicach Warszawskiej oraz Nowej w Tomaszowie Mazowieckim. Dzięki temu kierowcy będą mogli przejechać pod torami bez konieczności czekania przed zamkniętymi rogatkami, co ma kluczowe znaczenie dla drogi łączącej Łódź z Opocznem. Komfort podróży zyska również nowy wymiar, ponieważ piesi skorzystają z dedykowanego chodnika, który w przyszłości ma szansę pełnić funkcję ścieżki pieszo-rowerowej.
Oto co o inwestycji mówią PLK:
„Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania oraz nowego układu drogowego stworzy lepszy system komunikacji w regionie. Wpłynie to pozytywnie nie tylko na wygodę podróżowania w Tomaszowie Mazowieckim, ale także na lokalne bezpieczeństwo.”
Zakres prac przy bezkolizyjnym skrzyżowaniu jest duży
Zakres prac jest szeroki i kompleksowy. Oprócz samego tunelu drogowego, nad którym powstanie nowy wiadukt kolejowy, wykonawca będzie musiał zająć się również przebudową układu drogowego w mieście. Prace obejmą między innymi rozbudowę ulicy Warszawskiej na odcinku około 300 metrów oraz budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej, Ujezdzkiej i Tamka. Przebudowane zostaną także skrzyżowania z ulicami Piaskową i Żurawią. Powstanie również nowa droga o długości około 600 metrów, biegnąca wzdłuż linii kolejowej, która połączy ulicę Nową z Warszawską. Realizacja całego projektu ma odbywać się przy utrzymaniu ruchu kolejowego po jednym torze, co jest standardową praktyką przy tego typu modernizacjach.

Poprawa bezpieczeństwa na kolei to priorytet PLK
Budowa tunelu w Tomaszowie Mazowieckim wpisuje się w szerszą strategię Polskich Linii Kolejowych, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa na sieci kolejowej. Inwestycja jest częścią ogólnopolskiego projektu pod nazwą: „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. W jego ramach dwupoziomowe przeprawy powstają także w innych lokalizacjach, takich jak Łódź (ulice Malownicza i Hetmańska) czy Pabianice (ul. Lutomierska). PLK realizują te zadania w ścisłej współpracy z lokalnymi samorządami i zarządcami dróg.
Warto zaznaczyć, że bezkolizyjne skrzyżowania budują także w ramach innych dużych projektów Krajowego Programu Kolejowego. Nowe przeprawy oddano już do użytku na modernizowanych liniach, w tym na szlakach: Poznań - Warszawa, Kraków - Rzeszów, Warszawa - Białystok, Warszawa – Lublin czy Poznań – Szczecin. W samym województwie łódzkim, poza planowanym tunelem w Tomaszowie, oddano już do użytku wiadukty drogowe w Skierniewicach i Łowiczu oraz tunele w Gałkowie i Andrespolu (Bedoniu). Te wielomilionowe inwestycje są często współfinansowane ze środków unijnych, choć w tym przypadku są realizowane ze środków budżetowych.















Komentarze