top of page

PLK zwiększają skalę inwestycji. Plan przetargów na 27 miliardów złotych

Prace torowe
Fot. PKP PLK

W ogłoszonym 10 października 2025 roku uaktualnionym planie postępowań przetargowych na bieżący rok, PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły znaczące zwiększenie wartości planowanych inwestycji. Łączna suma postępowań, które mają zostać ogłoszone do końca 2025 roku, wynosi 27 miliardów złotych, co stanowi niemal dwukrotność pierwotnie zakładanej kwoty 16 miliardów złotych. Ta ambitna korekta potwierdza wiarygodność spółki jako aktywnego inwestora, konsekwentnie realizującego długofalowy program modernizacji i rozbudowy polskiej sieci kolejowej.


Polskie Linie Kolejowe (PLK) kontynuują intensywne działania inwestycyjne. W porównaniu do wcześniejszych założeń na 2025 rok, spółka znacząco zwiększyła wolumen planowanych przetargów. Wzrost ten jest wyraźnym sygnałem dla rynku budowlanego i kolejowego, podkreślającym dużą aktywność inwestycyjną zarządcy infrastruktury. Plan przetargowy obejmuje zarówno duże projekty budowlane, jak i te mające kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu, w tym wdrożenie nowoczesnych systemów sterowania ruchem.


Dwa duże przetargi PLK do końca roku


Do końca 2025 roku PLK planują ogłoszenie dwóch dużych postępowań o wartości przekraczającej 100 milionów złotych każde, które są kluczowe dla dalszego rozwoju infrastruktury. Jedno z nich dotyczyć będzie przebudowy odcinka Sitkówka Nowiny – Miąsowa (LOT-B1-1), a drugie jest związane z zabudową systemu sterowania ruchem kolejowym ETCS poziomu 2 na istotnej dla połączeń dalekobieżnych linii kolejowej nr 351 Poznań – Szczecin. Wdrożenie tego systemu ma bezpośrednio przełożyć się na zwiększenie bezpieczeństwa i lepszą płynność przewozów na tym ważnym szlaku.


Inwestycje w regionach. Co przyniesie 2026 rok?


Plan przetargowy na 2026 rok także rysuje się imponująco – zakładana wartość postępowań wynosi 9,5 miliarda złotych. Największe z nich zaplanowane są na pierwszy kwartał. W tym czasie ogłoszone zostaną także ostatnie postępowania w ramach strategicznego projektu Podłęże – Piekiełko, jednego z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Projekt ten ma fundamentalne znaczenie dla Małopolski, poprawiając dostępność kolejową południa kraju i stając się częścią ważnego korytarza komunikacyjnego. Z wyjątkiem już oddanego odcinka Chabówka – Rabka Zaryte, rok 2026 będzie okresem intensywnych prac budowlanych na całym projekcie.


W drugim kwartale 2026 roku planowane są przetargi w województwie śląskim, mające na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróży. Obejmą one modernizację linii z Orzesza do Tychów oraz umożliwią uruchomienie nowego połączenia z Tychów do Bierunia. Ponadto, w Jaworznie Szczakowej ogłoszony zostanie przetarg na budowę nowej łącznicy kolejowej, która skróci czas przejazdu na trasie Kraków - Olkusz.

Trzeci kwartał przyniesie przetarg na przebudowę stacji Psary, leżącej na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Modernizacja ta ma na celu stworzenie bezkolizyjnego połączenia CMK z linią w kierunku Krakowa. To kluczowe działanie, które umożliwi kursowanie większej liczby pociągów i skróci czas podróży, zwłaszcza w relacji Warszawa – Kraków.


Czwarty kwartał 2026 roku skupi się na wzmacnianiu regionalnych układów komunikacyjnych. Planowane są przetargi dotyczące rewitalizacji linii Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, budowy połączenia Kraków – Niepołomice oraz realizacji robót w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej, co poprawi połączenia z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław.


Inwestycje PLK w dokumentację projektową


Oprócz robót budowlanych, PLK intensywnie inwestują również w przygotowanie przyszłych przedsięwzięć. W 2025 roku spółka planuje ogłoszenie przetargów na dokumentację projektową dla modernizacji takich odcinków jak Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna, Pruszcz Gdański – Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz oraz Będzin – Zawiercie. Powstaną również koncepcje budowy łącznicy w Kostrzynie nad Odrą i mijanek na odcinku Władysławowo – Hel, a także dokumentacja dla obiektów mostowych na linii Zielona Góra Główna – Nowogród Osiedle.


Rok 2026 przyniesie rozszerzenie prac projektowych, w tym: rozbudowę linii Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów, budowę łącznicy Jaktorów – Grodzisk Mazowiecki, prace na odcinku Wieluń – Kępno oraz przygotowanie dokumentacji dla odcinka Tumlin – Sitkówka Nowiny. W ramach tej ostatniej inwestycji, kluczowym elementem będzie przebudowa stacji Kielce Główne, która ma na celu dostosowanie obsługi podróżnych do współczesnych standardów. Ponadto, dokumentacje obejmą projekty ograniczające oddziaływanie akustyczne w rejonie Warszawy oraz przygotowanie rozwiązań dla szlaku Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page