top of page

Pociągi do 320 km/h dla PKP Intercity. Przetarg jednak jeszcze w tym roku

Pociąg TGV
Fot. Wikipedia I Nelso Silva - SNCF TGV Duplex 2N2 4718

PKP Intercity jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na szybkie pociągi, które mają osiągać prędkość 320 km/h. Ma to związek z projektem budowy Kolei Dużych Prędkości, czyli tzw. „Y”. Oferty w postępowaniu na pociągi piętrowe, które mają jeździć z prędkością 200 km/h, złożyły już Alstom Polska i Stadler Polska.


PKP Intercity planuje ogłosić jeszcze w 2025 roku przetarg na zakup 26 superszybkich pociągów. Mają one obsługiwać przyszły system Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce. Informację tę przekazał dziennikarzom wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak. Pierwotnie ogłoszenie przetargu było planowane na przyszły rok, jednak resort zdecydował się na przyspieszenie procedury. O planach dotyczących przetargu na te pociągi pisaliśmy już wcześniej w KoleoNews.


Szybkie pociągi z prędkością do 320 km/h


Wiceminister Malepszak podkreślił, że przewoźnik zamierza postawić na pociągi, które będą mogły osiągnąć prędkość 320 km/h. Dodał również, że w ramach przetargu preferowane będą pojazdy z jeszcze lepszymi parametrami. Wiceminister poinformował, że PKP Intercity kończy obecne postępowanie na zakup pociągów piętrowych, co otwiera drogę do kolejnego, bardziej zaawansowanego technicznie zamówienia.


PKP Intercity jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na super szybkie pociągi. Powiedzieliśmy, że kończymy piętrusy i chcemy iść w kolejny przetarg. Mówimy o prędkości 320 km/h i chcemy premiować też w przetargu wyższe parametry - powiedział Malepszak.

Co z pociągami piętrowymi?


Obecnie PKP Intercity prowadzi przetarg na zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z opcją na dodatkowe 30 sztuk. Pociągi te mają osiągać prędkość do 200 km/h. W postępowaniu tym swoje oferty złożyły firmy Alstom Polska oraz Stadler Polska. Decyzja o wyborze wykonawcy ma zostać podjęta w sierpniu.


Korzyści z Kolei Dużych Prędkości


Wiceminister Malepszak wyjaśnił, że pociągi o prędkości 320 km/h znacznie skrócą czas podróży między miastami, co nie byłoby możliwe w przypadku pociągów o prędkości maksymalnej 250 km/h. Przyznał także, że większa prędkość oznacza wzrost zużycia energii. Szacuje jednak, że wzrost kosztu biletu dla pasażera wyniesie jedynie około 8 zł. System KDP, zwany również „Y”, ma połączyć Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem, biegnąc przez Centralny Port Komunikacyjny i Sieradz.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page