top of page

Pociągi wracają do Przemkowa po 35 latach. Jest umowa na rewitalizację

Grafika informacyjna przedstawiająca budynek z czerwonej cegły i błękitne niebo z chmurami. Na pierwszym planie po lewej stronie duży, ceglany budynek w stylu dworca kolejowego lub zabytkowej kamienicy. Na budynku, na dole, napis "Chocianów Przemków" dużymi, białymi literami. W prawym górnym rogu logo województwa dolnośląskiego i logo DSDiK (Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei). Po prawej stronie, na tle nieba, białe ramki z informacjami: "Długość 18,1 kilometrów", "Wartość inwestycji 74,5 mln złotych", "Nowe przystanki: Chocianów Zachód, Wysoka, Przemków, Przemków Odlewnia", "Czas inwestycji: 24 miesiące". W prawym dolnym rogu mniejszy napis "Foto: Maciej K. Godniak".
Fot. Paweł Gancarz

Historyczna chwila dla Przemkowa. Po ponad trzech dekadach nieobecności, pociągi pasażerskie znów zawitają do miasta, dzięki podpisaniu umowy na rewitalizację 18-kilometrowego odcinka linii kolejowej. Inwestycja o wartości 75 milionów złotych otworzy nowy rozdział w komunikacji regionalnej.


Rewitalizacja 18-kilometrowego odcinka linii kolejowej to przełomowe wydarzenie dla mieszkańców Przemkowa. Po ponad 35 latach pociągi ponownie pojawią się na tej trasie, znacząco poprawiając dostępność komunikacyjną regionu. W czwartek uroczyście podpisano umowę na remont, co jest kolejnym krokiem w rozwoju transportu szynowego na Dolnym Śląsku.


Mapa "Linia Kolei Zagłębia Miedziowego" przedstawiająca sieć kolejową z zaznaczonymi trasami i stacjami. Kolorem czerwonym zaznaczono istniejącą lub planowaną główną linię przechodzącą przez Lubin, Polkowice, Sieroszowice, Buczynę, Radwanice, Kłobuczyn, Nielubię, Gaworzyce, Żukowice, aż do Głogowa. Zielona linia odgałęzia się od Chocianowa i biegnie przez Rokitki, Chojnów, Miłkowice, a następnie do Niegosławic i Przemkowa. Na mapie widoczne są również szare linie kolejowe z oznaczeniami LK273 i LK289 oraz miejscowości Grębocice, Rudna i Legnica.
Pociągi wracają do Przemkowa po 35 latach. Jest umowa na rewitalizację / fot. Paweł Gancarz

Kontynuacja inwestycji w regionie


Wicemarszałek województwa dolnośląskiego, Michał Rado, przypomniał o wcześniejszych etapach prac, w tym o remoncie fragmentu linii prowadzącej do Chocianowa, gdzie pociągi wróciły już w 2022 roku. Obecna umowa stanowi kontynuację tych działań, rozszerzając zasięg rewitalizacji aż do Przemkowa. Jest to istotny element w strategii przywracania połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku.


"Pętla Zagłębia Miedziowego" coraz bliżej


Radny wojewódzki Tymoteusz Myrda z Bezpartyjnych Samorządowców podkreślił, że rewitalizacja odcinka do Przemkowa jest kluczowym elementem w tworzeniu tak zwanej „pętli Zagłębia Miedziowego”. Połączenie to ma na celu połączenie Legnicy z Głogowem, obejmując trasy przez Chojnów, Chocianów, Przemków, Gaworzyce oraz Żukowice. Według Myrdę, będzie to alternatywne połączenie dla istniejącej trasy z Legnicy do Głogowa przez Lubin i Rudną, co znacząco zwiększy elastyczność podróży w regionie.


Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, poinformował, że na rewitalizowanym 18-kilometrowym odcinku do Przemkowa zlokalizowane są cztery przystanki. Inwestycja ma zostać ukończona w ciągu dwóch lat, a jej wartość opiewa na 75 milionów złotych. Masłowski dodał również, że w ciągu najbliższych trzech lat samorząd województwa planuje zrewitalizować kolejne 160 kilometrów linii kolejowych w regionie, co świadczy o długoterminowej wizji rozwoju infrastruktury kolejowej na Dolnym Śląsku.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page