top of page

Połączenie kolejowe Wrocław-Wieluń opóźnione. Nowa stacja uratuje centrum miasta?

Tory kolejowe

Polacy, w szczególności mieszkańcy Dolnego Śląska i ziemi wieluńskiej, będą musieli poczekać na bezpośrednie połączenie kolejowe z Wrocławia do Wielunia. Wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado ujawnił w odpowiedzi na interwencję posłanki Pauliny Matysiak, że realizacja projektu opóźni się o trzy lata. Najnowsze plany są jednak bardziej ambitne i mają na celu rozwiązanie problemu obsługi centrum miasta.


Wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado odpowiedział posłance Paulinie Matysiak w sprawie uruchomienia połączenia kolejowego Wrocław-Wieluń. Choć plany są bardziej ambitne, to ich realizacja ulegnie opóźnieniu. Problemy z uzyskaniem zasilania dla nowych podstacji trakcyjnych w Poniatowicach i Gęsiej Górce spowodowały, że realny termin oddania odcinka Oleśnica-Kępno do ruchu pociągów elektrycznych przesunięto z 2026 roku na 2029. Oznacza to, że mieszkańcy regionu na wymarzone, bezpośrednie połączenie kolejowe będą musieli poczekać jeszcze pięć lat.


Wicemarszałek Rado ujawnia plany budowy nowej stacji


Wicemarszałek podkreśla, że opóźnienie może być korzystne dla ostatecznego kształtu połączenia. Kluczowa w tym kontekście jest planowana budowa nowej stacji Ruda Wieluńska, realizowanej przez województwo łódzkie w ramach rządowego programu Kolej+. Inwestycja ma zostać ukończona również w 2029 roku i znacznie zmieni możliwości obsługi Wielunia.


„Dzięki możliwości zmiany kierunku pociągu na nowej stacji Ruda Wieluńska, zaplanowanej w ramach budowy nowego odcinka, a znajdującej się zaledwie 3 km od przystanku Wieluń” - wyjaśnia Michał Rado.

Dlaczego pociągi nie pojadą do centrum?


Odpowiedź kategorycznie wyklucza możliwość kończenia biegów pociągów na stacji Wieluń Dąbrowa, o czym wspominała w swojej interwencji posłanka Matysiak. Urząd marszałkowski argumentuje, że doświadczenie pokazuje, iż to dostępność piesza ma kluczowe znaczenie dla sukcesu poszczególnych przystanków, a w konsekwencji całych linii, ponieważ nie wymaga angażowania dodatkowego środka transportu ani nadmiarowych przesiadek. Potwierdzają to przeprowadzone analizy.

„Dotychczasowe analizy jednoznacznie wskazują na zasadność bezpośredniej obsługi centrum miasta Wielunia, dlatego zaplanowana linia komunikacyjna z/do Wrocławia w naszej opinii musi obsługiwać przystanek Wieluń” - zaznacza wicemarszałek Rado.

Współpraca międzyregionalna


Województwo dolnośląskie będzie najprawdopodobniej głównym organizatorem połączenia ze względu na najdłuższy odcinek na swoim terenie. Michał Rado potwierdza, że samorząd dolnośląski współpracuje z sąsiednimi regionami, czyli województwem łódzkim oraz wielkopolskim, w sprawie koordynacji oferty. Uzyskano już pozytywne deklaracje dotyczące chęci współpracy w organizacji linii. Planowane było wspólne spotkanie na drugą połowę 2025 roku, ale z uwagi na przesunięcie terminu otwarcia odcinka Oleśnica-Kępno na rok 2029, dalsze prace analityczne zostały tymczasowo wstrzymane. Ich wznowienie ma nastąpić w okresie poprzedzającym udostępnienie odcinka do eksploatacji.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page