Rozbudowa linii otwockiej: Umowa na ostatni odcinek trasy Warszawa – Lublin podpisana
- Marek Zioła

- 15 paź
- 3 minut(y) czytania

PKP PLK podpisały umowę na modernizację i rozbudowę fragmentu Warszawa Wawer – Otwock. Inwestycja na linii otwockiej, której realizacja pochłonie 1,4 mld zł netto, ma się zakończyć w 2028 roku i skrócić podróż z Warszawy do Lublina do około 90 minut.
We wtorek, 14 października, Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Trakcja S.A. na realizację modernizacji i rozbudowy ostatniego, brakującego odcinka trasy kolejowej z Warszawy Wschodniej do Lublina. Chodzi o fragment z Warszawy Wawer do Otwocka, popularnie nazywany linią otwocką, który jest jednym z najbardziej obciążonych w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano jeszcze w bieżącym roku.

Dodatkowe tory dla rozdzielenia ruchu i większej przepustowości
Głównym założeniem inwestycji jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. Aby to osiągnąć, na odcinku Warszawa Wawer – Otwock dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory. Ten krok jest kluczowy dla stworzenia nowego, bardziej efektywnego układu komunikacyjnego między stolicą a Otwockiem. Dzięki zwiększeniu przepustowości, możliwa stanie się obsługa większej liczby pociągów kursujących zarówno na trasach aglomeracyjnych, jak i dalekobieżnych, co przełoży się na płynniejsze i bardziej punktualne podróże.
Jak podkreśla prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Piotr Wyborski:
Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer – Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie.
W pierwszej fazie prac, które rozpoczną się jeszcze w tym roku, wykonawca skupi się na budowie peronów tymczasowych pomiędzy Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdów tymczasowych, rozjazdów w Międzylesiu oraz tak zwanych by-passów torowych, które będą niezbędne do prowadzenia robót w kolejnych etapach.

Nowoczesne przystanki i bezkolizyjne skrzyżowania na linii otwockiej
W ramach wartej około 1,4 mld zł netto inwestycji, współfinansowanej ze środków unijnych "Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027", zmodernizowanych zostanie osiem istniejących przystanków oraz stacja Warszawa Falenica. Nowy standard dotyczyć będzie przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów i Otwock Świder. Wszystkie te punkty zostaną wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Co ciekawe, na przykład w Falenicy, zakres prac uzgodniono z konserwatorem zabytków, aby zachować historyczny wygląd charakterystycznych "skrzydlatych" wiat.
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, zwrócił uwagę na znaczenie inwestycji dla lokalnej społeczności:
To bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać.
Oprócz modernizacji przystanków, projekt zakłada również znaczące zmiany w kwestii bezpieczeństwa i komunikacji wzdłuż torów. Powstanie aż dwadzieścia nowych przejść pod torami, a istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica zostanie przebudowane. Co więcej, zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowo-drogowe. W ich miejscu powstaną: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki) oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera). Prace przygotowawcze, w tym rozbiórka kolidujących budynków oraz przebudowa kanalizacji, były już prowadzone na początku 2025 roku.

Krótszy czas przejazdu i zamknięcie luki na trasie Warszawa – Lublin
Inwestycja na linii otwockiej stanowi ostatni etap kompleksowej modernizacji trasy Warszawa Wschodnia – Lublin. Wcześniej Polskie Linie Kolejowe dobudowały drugi tor między Otwockiem a Pilawą oraz zmodernizowały odcinek od Pilawy do Lublina, gdzie powstał między innymi nowy przystanek Lublin Zachodni. Zakończenie wszystkich robót budowlanych na linii otwockiej planowane jest na rok 2028.
Po finalizacji prac, uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów i oddaniu do użytku całego zmodernizowanego szlaku, czas przejazdu pociągiem z Warszawy do Lublina ma skrócić się do około 90 minut. Obecnie najszybsze połączenia pokonują tę trasę w 1 godzinę i 46 minut. Cały projekt jest dopełnieniem dużego planu modernizacji infrastruktury kolejowej w regionie.















Komentarze