top of page

Stacja Włoszczowa Północ pod znakiem zapytania. Co dalej z połączeniami?

Niebieski szyld z napisem "Włoszczowa Północ" na tle szarego, zimowego dnia. Obok szyldu znajduje się gablota z rozkładem jazdy i innymi informacjami. W tle widoczny jest zaśnieżony peron oraz parking.
Fot. Google Maps I poniu7412

Stacja kolejowa Włoszczowa Północ, ważny punkt komunikacyjny dla mieszkańców trzech powiatów, stoi w obliczu znaczących zmian, które mogą doprowadzić do jej marginalizacji. Według wstępnych założeń Horyzontalnego Rozkładu Jazdy, z obecnie kilkunastu połączeń dalekobieżnych, miałaby pozostać tylko jedna para pociągów, co budzi sprzeciw lokalnych społeczności i polityków. Plany te mają związek z koncepcją pociągów dużych prędkości, które mają w przyszłości przejeżdżać przez Centralną Magistralę Kolejową.


Mieszkańcy powiatów włoszczowskiego, koneckiego i radomszczańskiego, a także posłanka Paulina Matysiak, wyrażają głębokie zaniepokojenie planami zmian w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy, które przewidują niemal całkowite wyeliminowanie stacji Włoszczowa Północ z siatki dalekobieżnych połączeń kolejowych. Zgodnie z nową koncepcją, przez Centralną Magistralę Kolejową miałyby kursować wyłącznie pociągi Kolei Dużych Prędkości, a jedynym składem zatrzymującym się na stacji byłby pociąg KDP27 relacji Ostrawa–Warszawa. Pozostałe połączenia, które dziś łączą Włoszczową z Górnym Śląskiem, Małopolską, Trójmiastem czy Łodzią, miałyby ominąć stację, co w praktyce oznacza jej marginalizację.


Sukces stacji Włoszczowa Północ jest zagrożony przez zmiany w rozkładzie jazdy


Stacja Włoszczowa Północ, otwarta w 2006 roku, w ostatnich latach dynamicznie się rozwijała. Dane Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wskazują, że w latach 2017-2022 liczba pasażerów wzrosła ponad dwukrotnie, osiągając poziom 500-699 osób dziennie. Ta położona zaledwie 1,5 km od centrum Włoszczowy stacja stała się kluczowym węzłem przesiadkowym dla regionu. W infrastrukturę kolejową zainwestowano ponad 60 milionów złotych na modernizację torów, budowę drugiego peronu oraz nowego parkingu. Z perspektywy mieszkańców, planowana zmiana w rozkładzie jazdy oznacza zmarnowanie tych nakładów i zaprzepaszczenie dotychczasowych sukcesów.


Efekt tunelowy w polskiej rzeczywistości


Obawy mieszkańców dotyczą wystąpienia tak zwanego efektu tunelowego, który polega na wykluczeniu mniejszych miejscowości, w pobliżu których przebiegają linie kolei dużych prędkości bez stacji pośrednich. Takie rozwiązanie służy głównie największym aglomeracjom, ignorując potrzeby lokalnych społeczności. Posłanka Paulina Matysiak zwraca uwagę na europejskie wzorce, gdzie stacje KDP powstają również w mniejszych miejscowościach, co zapobiega marginalizacji obszarów peryferyjnych.


Ministerstwo Infrastruktury zapewnia o kontynuacji dialogu


W odpowiedzi na interpelację posłanki, Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że projekt Horyzontalnego Rozkładu Jazdy jest materiałem roboczym, który podlega modyfikacjom. Podsekretarz stanu Piotr Malepszak zapewnił, że obecna wersja rozkładu nie jest ostateczna i planowane są dalsze iteracje z uwzględnieniem potrzeb regionalnych. Resort wskazuje na trwające konsultacje z urzędami marszałkowskimi, choć w województwie świętokrzyskim jeszcze się nie odbyły. Ministerstwo deklaruje chęć kontynuacji dialogu z interesariuszami oraz szczegółowej analizy argumentów zawartych w interpelacji.


Uruchomione połączenia nie są wystarczające


Pomimo uruchomienia w grudniu 2024 roku nowego połączenia regionalnego na trasie Kielce–Włoszczowa Północ–Opoczno–Łódź, oraz dostępności połączeń międzynarodowych do Pragi, Budapesztu i Monachium, a także krajowych do Wrocławia, Lublina i Szczecina, mieszkańcy nie są przekonani, że zrekompensują one straty. Dane UTK za 2024 rok wskazują, że średniodobowa liczba zatrzymań pociągów na stacji wyniosła 94, przy średniej liczbie pasażerów na zatrzymanie od 5 do 20 osób. Te statystyki pokazują, że nawet przy obecnej, bogatszej ofercie, stacja nie jest w pełni wykorzystana, a jej dalsze ograniczenie może doprowadzić do całkowitego odpływu pasażerów.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page