Stadler dostarczy tramwaje dwusystemowe do Frankfurtu. Będą jeździć na nowej linii RTW
- Marek Zioła

- 8 gru
- 2 minut(y) czytania

Stadler zbuduje 27 nowych tramwajów dwusystemowych, które obsłużą trasę Regionaltangente West (RTW) w aglomeracji Frankfurtu. Nowe składy CITYLINK pozwolą na podróż koleją regionalną i tramwajem bez przesiadek, a ich uruchomienie planowane jest na koniec 2030 roku.
Firma Stadler podpisała umowę z Fahrzeugmanagement-Region Frankfurt RheinMain (fahma), odpowiedzialną za zarządzanie taborem dla związku komunikacyjnego RMV. Kontrakt dotyczy dostawy i wieloletniego utrzymania 27 nowoczesnych tramwajów CITYLINK. Jest to duży krok w realizacji projektu RTW (Regionaltangente West), który ma usprawnić komunikację regionalną. Ma to ułatwić mieszkańcom regionu podróżowanie, eliminując konieczność przesiadania się między koleją a tramwajem.
Jak będą wyglądać tramwaje dwusystemowe?
Składy CITYLINK zostały zaprojektowane specjalnie na potrzeby nowej trasy. Ich najważniejsza cecha to możliwość jazdy zarówno po torach kolejowych, jak i w sieci lekkiej kolei miejskiej – dlatego nazwano je tramwajami dwusystemowymi.
Każdy z 27 pojazdów będzie mierzył około 50 metrów. Na pokładzie pomieści się blisko 360 pasażerów. Projektanci musieli rozwiązać poważny problem techniczny: nowe pojazdy muszą zapewniać bezbarierowe wsiadanie z peronów o różnych wysokościach. Trasa RTW ma standardowe perony Deutsche Bahn (76 i 96 cm), ale też własne przystanki o wysokości 80 cm. To zadanie wymagało stworzenia innowacyjnych
rozwiązań.
Terminy realizacji i 30 lat serwisu
Pierwsze trzy egzemplarze tramwajów dotrą do Frankfurtu jesienią 2028 roku. Zostaną wykorzystane do testów i procesu homologacji. Cała flota 27 pojazdów ma być gotowa do służby do jesieni 2030 roku. Według planów, regularny ruch na linii Regionaltangente West rozpocznie się w grudniu 2030 roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.
Kontrakt ze Stadlerem jest długoterminowy. Obejmuje dostawę, ale także utrzymanie techniczne, serwisowanie i dostawę części zamiennych do pojazdów przez następne 30 lat. Producent wykorzystuje sprawdzoną platformę CITYLINK, zoptymalizowaną specjalnie do ruchu łączącego miasto z regionem.
Profesor Knut Ringat, dyrektor zarządzający RMV i fahma, z zadowoleniem przyjął podpisanie umowy.
„Dzięki przyznaniu kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów, poczyniono kolejny ważny krok w kierunku ukończenia Regionaltangente West. W budowie są już trzy główne odcinki, a decyzja w sprawie taboru jest już pewna. To oznacza, że mamy najważniejsze podstawy pod pełne uruchomienie linii pod koniec 2030 roku.”
Iñigo Parra, dyrektor generalny Stadler Division Spain, podkreślił w wypowiedzi wagę projektu.
„Cieszymy się, że możemy realizować kolejne tramwaje dwusystemowe, które pozwolą pasażerom podróżować bez przesiadek, zwiększając atrakcyjność transportu publicznego. To specjalny projekt, który wymaga nowych rozwiązań, na przykład w zakresie bezbarierowego dostępu przy różnych wysokościach peronów.”















Komentarze