Stadler zbuduje dla NEXRAIL 200 lokomotyw EURO9000 zasilanych bateriami i pantografem
- Marek Zioła

- 13 lis
- 2 minut(y) czytania

Nowe lokomotywy EURO9000 z innowacyjnym systemem panto-baterii, które Stadler dostarczy luksemburskiej firmie leasingowej NEXRAIL, mają zrewolucjonizować transport towarowy, umożliwiając osiągnięcie bezemisyjności na całej trasie, od terminalu do terminalu. NEXRAIL zamówiła do 200 takich pojazdów, które połączą wysoką moc z sieci trakcyjnej z możliwościami magazynowania energii przez akumulatory.
Luksemburska spółka leasingowa NEXRAIL złożyła u Stadlera duże zamówienie na dostawę nawet 200 hybrydowych lokomotyw z serii EURO9000. Pojazdy te zostały zaprojektowane na sprawdzonej, sześcioosiowej platformie Co’Co’ i mają za zadanie umożliwić płynne, transgraniczne operacje. Mają obsługiwać trasy między innymi w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, Szwajcarii i Włoszech. Rozpoczęcie pierwszych dostaw planowane jest na 2029 rok, a pierwszym klientem, który wykorzysta nowe lokomotywy EURO9000, będzie Hamburger Rail Service Gmbh & Co. KG (HRS).
Dlaczego te lokomotywy EURO9000 wyróżniają się na rynku?
Nowe lokomotywy wyróżnia przede wszystkim innowacyjne połączenie zasilania. Maszyny mają możliwość czerpania do 9 MW mocy z pantografu oraz dodatkowo 1,2 MW z wysokowydajnych akumulatorów LTO (litowo-tytanowo-tlenkowych) o pojemności 636 kWh. Dzięki architekturze wielosystemowej lokomotywa może korzystać z zasilania 25 kV AC, 15 kV AC, 3 kV DC oraz 1.5 kV DC. Takie parametry pozwalają na jednopociągową eksploatację nawet na trudnych, transalpejskich korytarzach, gdzie dotychczas często konieczne było użycie dodatkowej lokomotywy popychającej.
Bateria, która daje duże oszczędności
Innowacyjnym elementem nowych lokomotyw EURO9000 jest inteligentny system zarządzania energią z akumulatorów. System ten pozwala na magazynowanie energii odzyskanej z hamowania rekuperacyjnego, co bezpośrednio przekłada się na oszczędności. Co więcej, akumulatory umożliwiają tak zwane „peak shaving”, czyli optymalizację poboru mocy z sieci trakcyjnej w momentach największego zapotrzebowania, co pozwala uniknąć wyższych opłat za szczytowe zużycie energii. Dodatkowo, możliwość magazynowania energii pozwala na arbitraż kosztów, czyli zakup energii w momentach jej niższej ceny. Łączne korzyści płynące z tych rozwiązań sprawiają, że hybrydowy EURO9000 ma być tańszy w eksploatacji (TCO) i bardziej wszechstronny niż inne lokomotywy.
Iñigo Parra, dyrektor generalny Stadler Valencia, wyraził dumę z tego, że firma może wesprzeć NEXRAIL w wprowadzaniu na rynek lokomotyw EURO9000 zasilanych bateriami.
„To zamówienie podkreśla nasze wspólne zaangażowanie w zrównoważone innowacje w transporcie kolejowym towarowym. Łącząc wysoką wydajność elektryczną z bezemisyjną pracą na baterii, EURO9000 wyznacza nowy punkt odniesienia dla elastycznych, zielonych rozwiązań trakcyjnych w całej Europie”.
Bezemisyjny transport towarowy na europejskich korytarzach
Maksymalny wysiłek lokomotywy EURO9000 przy ruszaniu to 500 kN, a stały wysiłek pociągowy wynosi 430 kN. Prędkość maksymalna pojazdu to 120 km/h. Luuk von Meijenfeldt, dyrektor generalny NEXRAIL, podkreślił, że zamówienie jest ważnym krokiem w kierunku przyszłości o zerowej emisji. Lokomotywa eliminuje potrzebę stosowania trakcji spalinowej i oferuje operatorom nowe możliwości dzięki obecności magazynu energii. Podobne zdanie ma Adem Gülaz, dyrektor generalny Hamburger Rail Service, dla którego lokomotywa panto-bateryjna oferuje unikalne połączenie elastycznej trakcji pod i poza siecią trakcyjną, wysoki wysiłek pociągowy dla ciężkich ładunków oraz bezemisyjną eksploatację w logistyce budowlanej.















Komentarze