Stadler zbuduje wodorowe pociągi na wąski tor. Pojadą na Sycylii
- Marek Zioła

- 10 paź
- 2 minut(y) czytania

Pierwsze wodorowe składy firmy Stadler dla Ferrovia Circumetnea (FCE) pojadą po Sycylii. Szwajcarski producent rozszerza swoją obecność we Włoszech, podpisując kontrakt na zaprojektowanie i dostawę dwóch wąskotorowych pociągów napędzanych wodorem. Nowe pojazdy mają stanowić istotny wkład w zrównoważony transport kolejowy i będą kursować przez wulkaniczne krajobrazy Parku Etna.
Szwajcarski producent taboru kolejowego, firma Stadler, zwiększa swoje zaangażowanie na włoskim rynku. Po udziale w targach EXPO Ferroviaria w Mediolanie, które odbyły się w ubiegłym tygodniu, podpisano kontrakt z firmą transportową Ferrovia Circumetnea (FCE). Umowa dotyczy zaprojektowania i dostawy dwóch nowatorskich, wąskotorowych pociągów zasilanych wodorem.
Wodorowe pociągi Stadlera dla FCE
Podpisanie umowy nastąpiło w efekcie wygranego przez Stadlera przetargu publicznego ogłoszonego przez FCE. Kontrakt obejmuje nie tylko dostawę dwóch pierwszych składów, ale także możliwość zamówienia kolejnych 13 pojazdów tego samego typu. Co więcej, w ramach zamówienia Stadler zapewni pięcioletni pełny serwis oraz dostawę technicznych części zamiennych dla pierwszych dwóch pociągów.
Projekt ten wpisuje się w trend dekarbonizacji transportu kolejowego, na co zwrócił uwagę Maurizio Oberti, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Stadlera we Włoszech:
"To dla nas ogromna przyjemność realizować ten projekt i budować dwa pierwsze wąskotorowe pociągi zasilane wodorem dla Sycylii. Zamówione przez FCE pociągi przyczynią się do dekarbonizacji włoskiego transportu kolejowego w nowym regionie i rozszerzą obecność Stadlera na włoskim rynku. Dziękujemy FCE za zaufanie, jakim nas obdarzyli, i za to, że dołączyli do nas jako część włoskiego zespołu zielonych technologii".
Nowe składy zasilane wodorem zostaną zaprojektowane i zbudowane w głównej siedzibie Stadlera w Bussnang, w szwajcarskim kantonie Turgowia.
Cechy techniczne wąskotorowych pociągów
Każdy z zamówionych pociągów wodorowych będzie składał się z dwóch wagonów pasażerskich oraz centralnej jednostki "Power Pack". W tej jednostce będą się mieścić ogniwa paliwowe oraz zbiorniki na wodór.
Pociągi będą mogły pomieścić łącznie 147 pasażerów, oferując 87 miejsc siedzących. Projektanci zadbali o dostępność – pojazdy będą miały niską podłogę, ułatwiającą wsiadanie osobom o ograniczonej sprawności ruchowej i seniorom. Na pokładzie znajdzie się również uniwersalna toaleta dla osób niepełnosprawnych (PRM) oraz specjalne miejsca przeznaczone dla pasażerów z rowerami lub wózkami dziecięcymi.
Zarówno konstrukcja, jak i wyjątkowo niski nacisk osi, który wynosi poniżej 11 ton, umożliwią eksploatację pociągów na całej wąskotorowej sieci obsługiwanej przez FCE.
Nowe wodorowe pociągi kursować będą w Parku Etna
Szczególną uwagę poświęcono układowi napędowemu, co jest kluczowe ze względu na strome podjazdy charakterystyczne dla linii Circumetnea. Przetwornice statyczne i baterie trakcyjne zostały umieszczone nad wózkami napędowymi. Ma to zapewnić doskonałą przyczepność i optymalny wysiłek trakcyjny w różnorodnych warunkach pogodowych.
Nowe pociągi wodorowe są przeznaczone do obsługi trasy Paternò - Randazzo. Linia ta przebiega przez malowniczy Park Przyrody Etna, co dodatkowo podkreśla ekologiczny charakter inwestycji.
Łącznie, po tym nowym zamówieniu, Stadler dostarczy na włoski rynek 19 wąskotorowych pociągów wodorowych. Składy te zostały zamówione przez trzech różnych przewoźników w trzech regionach Włoch: 8 pojazdów dla ARST (region Sardynii), 9 dla FdC (region Kalabrii) i teraz 2 dla FCE (Sycylia). Są to pierwsze na świecie pociągi wąskotorowe, które zostały zaprojektowane specjalnie pod zasilanie wodorem i ogniwami paliwowymi.















Komentarze