top of page

Symulacja wypadku na Pradze: Kampania „Bezpieczny Przejazd” w akcji

Symulacja zderzenia pociągu z samochodem
Fot. Bezpieczny Przejazd

Na warszawskiej Pradze zorganizowano symulację zderzenia lokomotywy z samochodem osobowym w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”. Akcja miała na celu podniesienie świadomości kierowców na temat zagrożeń występujących na przejazdach kolejowo-drogowych oraz przypomnienie o zasadach bezpiecznego korzystania z nich. Omówiono również rolę Żółtych Naklejek PLK oraz sposoby postępowania w sytuacjach kryzysowych.


Na warszawskiej Pradze, w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” organizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., odbyła się symulacja zderzenia lokomotywy z autem. W akcji ratunkowej uczestniczyli funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei, strażacy, policja oraz załoga karetki pogotowia. Ambasadorzy Bezpieczeństwa przypomnieli o znaczeniu Żółtych Naklejek PLK oraz zademonstrowali, jak w sytuacji kryzysowej wyłamać rogatkę.


Spotkanie z ekspertami i symulacja wypadku


Symulację wypadku poprzedziło spotkanie z ekspertami z zakresu bezpieczeństwa i transportu kolejowego. Wśród prelegentów znaleźli się Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Krzysztof Poradowski, ratownik medyczny, starszy kapitan Tomasz Banaczkowski z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej oraz Jacek Grunt-Mejer, psycholog transportu. Wydarzenie prowadził Kuba Marcinowicz, dziennikarz Polskiego Radia Kierowców. Obecni byli również przedstawiciele Straży Ochrony Kolei. Zebrani przypomnieli o najważniejszych działaniach, mogących zapobiec wypadkom na torach, oraz podkreślili rolę Żółtej Naklejki PKP PLK. Centralnym punktem wydarzenia była symulacja zderzenia lokomotywy z samochodem osobowym. Pomimo znacznie mniejszej prędkości niż codziennie poruszające się pociągi i braku doczepionych wagonów, pojazd znajdujący się na torach został niemal całkowicie zmiażdżony. Następnie rozpoczęła się akcja ratunkowa warszawskich służb – strażacy wycinali „pasażerów” ze zniszczonego pojazdu, ratownicy medyczni zaprezentowali procedury ratowania życia ofiar wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, a funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei zabezpieczali teren wypadku.


Scenariusze kryzysowe i Żółte Naklejki PLK


Poza symulacją zderzenia organizatorzy zaprezentowali również, jak należy się zachować, kiedy pojazd utknie między rogatkami. Pierwszy scenariusz dotyczył unieruchomienia samochodu na torach w wyniku usterki pojazdu. Rola Żółtej Naklejki PLK w takich sytuacjach jest nieoceniona. Na każdej takiej naklejce znajduje się indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, składający się z dziewięciu cyfr, co pozwala precyzyjnie zidentyfikować lokalizację przejazdu lub przejścia. W tym przypadku, dzięki telefonowi pod numer alarmowy 112, powiadomiono odpowiednie służby, które w porę zatrzymały pędzący pociąg. Druga inscenizacja dotyczyła wyłamania rogatki. Wciąż niewystarczająca liczba kierowców zdaje sobie sprawę, że nawet małe auto, poruszając się z niewielką prędkością, może w łatwy i bezpieczny sposób taką rogatkę wyłamać.


Przyczyny wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych


Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek to najczęstsze przyczyny tragedii. Statystyki pokazują, że te cztery zachowania uczestników ruchu drogowego odpowiadają za większość wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Od początku 2025 roku na przejazdach i przejściach w poziomie szyn doszło do 77 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, w których zginęły 24 osoby, a 7 zostało ciężko rannych. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, który ma na celu podnoszenie świadomości uczestników ruchu drogowego na temat zagrożeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz wskazanie odpowiednich zachowań w sytuacjach zagrożenia.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page