Sztokholm zamówił więcej pociągów Stadlera. Będą jeździć po Roslagsbanan
- Marek Zioła

- 25 sie
- 2 minut(y) czytania

Transport w Sztokholmie zamawia więcej pociągów od Stadlera. Nowe pociągi będą kursować po wąskotorowej linii Roslagsbanan, która łączy północno-wschodnie przedmieścia szwedzkiej stolicy z centrum. Zamówienie, o wartości 94 milionów franków szwajcarskich, to kontynuacja udanej współpracy.
Spółka Stockholm Transport (SL), odpowiedzialna za transport publiczny w Sztokholmie, złożyła zamówienie na kolejnych dziesięć elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) u szwajcarskiego producenta Stadler. Pociągi, o łącznej wartości 94 milionów franków szwajcarskich, mają uzupełnić istniejącą flotę i zwiększyć komfort podróży na unikatowej sieci wąskotorowej Roslagsbanan, która wymaga specjalistycznych rozwiązań technicznych, co jest jedną z kluczowych kompetencji firmy Stadler.
Nowoczesne pociągi zwiększą komfort pasażerów
Kolej Roslagsbanan, o długości 65 kilometrów i rozstawie szyn zaledwie 891 milimetrów, łączy północno-wschodnie przedmieścia Sztokholmu ze stolicą Szwecji. Pociągi Stadlera jeżdżą na tej linii od 2023 roku, a producent podkreśla, że sprawdzają się one nawet w trudnych warunkach klimatycznych. Nowe zamówienie, złożone 13 sierpnia 2025 roku, ma na celu zastąpienie 30-letnich pojazdów innego producenta.
„Nasze nowoczesne pociągi X15p od Stadlera zwiększyły komfort dla naszych pasażerów i umożliwiły lepszą obsługę. Poprzez to dodatkowe zamówienie potwierdzamy nasze zaangażowanie w dostarczanie niezawodnego, komfortowego i zrównoważonego transportu publicznego dla regionu Sztokholmu” – skomentowała Annika Bergström, kierowniczka projektu rozwoju Roslagsbanan.
Nowe pojazdy będą miały po 150 miejsc siedzących i będą mogły przewieźć około 300 pasażerów. Pociągi są bez barier, oferując dużo przestrzeni na wózki dziecięce i inwalidzkie. Dostawy będą realizowane etapami, począwszy od 2027 roku, a uruchomienie planowane jest na rok 2028. Dodatkowe pociągi zostaną wyprodukowane w szwajcarskiej fabryce Stadlera w Bussnang. Umowa ze szwedzkim przewoźnikiem zawiera również opcję zakupu do 31 kolejnych pojazdów.
Stadler umacnia swoją pozycję w Skandynawii
Dodatkowe zamówienie ze Sztokholmu umacnia pozycję Stadlera na rynku skandynawskim. W ostatnich latach firma zdobyła kilka dużych kontraktów w regionie. W Szwecji AB Transitio zamówiło 13 piętrowych pociągów KISS, a siedem pociągów FLIRT ma obsługiwać połączenie Arlanda Express między Sztokholmem a lotniskiem od końca 2029 roku. W Norwegii w 2023 roku Stadler zdobył kontrakt na 17 pociągów dalekobieżnych dla Norske Tog z opcją na aż 100 dodatkowych pojazdów. Z kolei w Finlandii, VR Group zamówiło 20 kolejnych pociągów FLIRT. Firma dostarczy także 24 pociągi z napędem bateryjnym dla duńskiego przewoźnika Lokaltog.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z zaufania, jakim SL darzy naszą firmę. To zamówienie potwierdza naszą wiedzę w zakresie dostarczania rozwiązań na miarę w wymagających warunkach. Skandynawia jest dla nas rynkiem o strategicznym znaczeniu i jesteśmy dumni, że możemy dalej zwiększać naszą obecność w tym regionie” – podsumował Christian König, zastępca dyrektora działu marketingu i sprzedaży w Stadlerze.















Komentarze