top of page

Tramwaj z Konstantynowa Łódzkiego do Lutomierska pod znakiem zapytania

tramwaj
Źródło zdjęcia: Pixabay I NicoCallens

Możliwość reaktywacji linii tramwajowej łączącej Konstantynów Łódzki z Lutomierskiem pozostaje niejasna, pomimo wskazywania przez Ministerstwo Infrastruktury potencjalnych źródeł finansowania. Resort podkreśla swoją rolę wspierającą, a nie decyzyjną w kwestii lokalnego transportu.


Kwestia reaktywacji połączenia tramwajowego do Lutomierska ponownie zyskała na znaczeniu w marcu bieżącego roku. Impulsem do dyskusji stała się propozycja przekształcenia torowiska w ciąg pieszo-rowerowy. W odpowiedzi na te plany, posłanka Paulina Matysiak, pełniąca funkcję przewodniczącej Parlamentarnego Zespołu do spraw Walki z Wykluczeniem Transportowym, skierowała pisma do marszałek województwa oraz burmistrzów Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. W kwietniu złożyła także zapytanie do ministra infrastruktury, aby uzyskać oficjalne stanowisko w tej sprawie.


Brak bezpośredniej odpowiedzialności Ministerstwa


W odpowiedzi na zapytanie poselskie, Ministerstwo Infrastruktury jasno określiło swoją rolę w organizacji transportu publicznego. Wiceminister Stanisław Bukowiec zaznaczył, że resort nie jest bezpośrednim organizatorem publicznego transportu zbiorowego na poziomie lokalnym, co obejmuje zarówno transport drogowy, jak i szynowy. Ministerstwo może jedynie pośrednio wpływać na ofertę przewozową, na przykład poprzez wprowadzanie zmian w obowiązujących przepisach prawa. Stanowisko to wskazuje na autonomię samorządów w podejmowaniu decyzji dotyczących lokalnych inwestycji transportowych.


Niewykorzystane środki finansowe


Ministerstwo Infrastruktury przypomniało, że samorządy miały możliwość ubiegania się o wsparcie finansowe w ramach programów takich jak Krajowy Plan Odbudowy (KPO) oraz FEnIKS. Dostępne były konkursy dedykowane między innymi inwestycjom w rozwój transportu tramwajowego, autobusowego i kolejowego. Jak jednak podkreślił wiceminister Bukowiec, proces wyboru beneficjentów wsparcia dla tych inwestycji jest już na zaawansowanym etapie, a termin realizacji KPO upływa w połowie 2026 roku. Okazało się, że samorządy Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska nie działały w tej sprawie spójnie. Lutomiersk zgłosił projekt do Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego (ŁOM) z zamiarem ujęcia go w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, natomiast Konstantynów Łódzki nie podjął podobnych działań. Jak informował portal Transport Publiczny w lipcu 2024 roku, burmistrz Robert Jakubowski z Konstantynowa Łódzkiego wskazał, że z ŁOM można było pozyskać jedynie około 18 milionów złotych, co jest kwotą znacznie niższą od szacowanego kosztu modernizacji linii, wynoszącego około 120 milionów złotych. Głównym problemem jest zły stan infrastruktury, a nie tabor, co przekracza możliwości finansowe obu gmin.


Perspektywy reaktywacji i oczekiwania mieszkańców


Pomimo ministerialnej odpowiedzi, która nie zamyka całkowicie tematu reaktywacji linii tramwajowej, nie oferuje ona również jasnej perspektywy na jej powrót. Dla wielu mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska jest to rozczarowująca informacja, ponieważ linia tramwajowa stanowiła w przeszłości istotne połączenie z Łodzią, oferując alternatywę dla obciążonych dróg. Przeprowadzona sonda dotycząca przyszłości trasy tramwajowej, zakończona blisko trzy miesiące temu, wyraźnie pokazała preferencje mieszkańców. Aż 78 procent głosujących opowiedziało się za przywróceniem połączeń tramwajowych, co stanowi silny sygnał dla lokalnych samorządowców.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page