Tysiąc kilometrów nowych linii kolejowych do 2035 roku. Priorytetem budowa „Y”
- Marek Zioła
- 13 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował 25 sierpnia 2025 roku, że do 2035 r. w Polsce ma powstać 1000 km nowych linii kolejowych. Plan ten ma na celu zwiększenie sieci kolejowej do 20 tys. km, a nowe trasy powstaną między innymi w ramach projektu Kolej Plus. Na konferencji prasowej wiceminister podkreślił, że sieć będzie policentryczna i skupiona na potrzebach mieszkańców mniejszych miast.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak ogłosił, że do 2035 roku polska sieć kolejowa zostanie rozbudowana o 1000 kilometrów nowych tras, co zwiększy jej całkowitą długość do ponad 20 tysięcy kilometrów. Nowe inwestycje mają być realizowane w ramach budowy linii „Y”, czyli trasy łączącej Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław. Dodatkowo, plany uwzględniają uzupełnianie sieci w ramach programu Kolej Plus oraz rozpoczęcie budowy linii CMK Północ w kolejnej dekadzie. Szczegóły dotyczące planu zostaną zaprezentowane w pierwszym kwartale przyszłego roku podczas prezentacji Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
Nowe podejście w budowie sieci kolejowej
Na konferencji, w której uczestniczyli przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny oraz spółki Polskie Linie Kolejowe, odniesiono się do wcześniejszych koncepcji, nazywając je "mitami". Poprzednia koncepcja „szprych” została uznana za niezgodną z faktycznymi potrzebami transportowymi oraz opartą na nierealistycznych harmonogramach. Jak zaznaczono, na prawie 500 km z planowanych 2000 km do 2023 roku nie rozpoczęto nawet prac studialnych czy projektowych. Nowe podejście ma polegać na stworzeniu spójnej i kompleksowej sieci, która będzie zaspokajać wszystkie potrzeby transportowe, w tym codzienne potrzeby mieszkańców mniejszych miejscowości.
Piotr Malepszak na konferencji prasowej podkreślił, że nowe linie mają być budowane tam, gdzie są faktycznie potrzebne, a nie tam, gdzie wydaje się, że są potrzebne.
Obecne podejście polega na stworzeniu spójnego i kompleksowego systemu obsługującego wszystkie potrzeby transportowe. Nowe linie kolejowe mają wpisywać się w istniejącą sieć i być budowane tam, gdzie są potrzebne, a nie tam, gdzie się komuś wydaje, że są potrzebne. Jednocześnie nie zapominamy o liniach istniejących, które zamierzamy w krótkim czasie zmodernizować i wyremontować. Sukcesywna poprawa parametrów infrastruktury musi iść w parze z poprawą oferty przewozowej, co w krótkim czasie powinno doprowadzić do kolejnych rekordowych wzrostów na kolei.
W ramach nowego podejścia, priorytetem inwestycyjnym pozostaje linia dużych prędkości „Y” Warszawa–Łódź–Poznań/Wrocław o długości 480 km. Dla wszystkich jej odcinków wybrano już warianty inwestorskie. Na odcinku Warszawa–Łódź trwa już wykup nieruchomości, a także rozpoczęły się prace budowlane. Współpraca Centralnego Portu Komunikacyjnego i Polskich Linii Kolejowych pozwala na przyspieszenie i optymalizację projektów, czego przykładem jest oszczędność 200 mln zł uzyskana dzięki wspólnym uzgodnieniom dotyczącym stacji Łódź Retkinia.
Komentarze