top of page

Zmiany w programie Kolej Plus w Wielkopolsce: Linia Międzychód-Szamotuły z opcją elektryfikacji

SA132 Kolei Wielkopolskich
Źródło zdjęcia: Koleje Wielkopolskie

Program Kolej Plus w Wielkopolsce przechodzi modyfikacje, a linia Międzychód-Szamotuły będzie przygotowana pod przyszłą elektryfikację i wyższe prędkości, choć początkowo realizacja obejmie prędkość 120 km/h i brak elektryfikacji. Te decyzje wynikają z dążenia do optymalizacji kosztów i efektywnego wykorzystania dostępnych środków finansowych. Celem jest zapewnienie elastyczności projektów kolejowych w regionie.


\Województwo wielkopolskie jest beneficjentem programu Kolej Plus, którego celem jest rewitalizacja i rozbudowa lokalnej infrastruktury kolejowej. Pierwotnie w ramach programu zaplanowano modernizację czterech linii kolejowych: Międzychód-Szamotuły, Rogoźno-Czarnków, Kąkolewo-Gostyń oraz Czempiń-Śrem, a także budowę nowej trasy Konin-Turek. Całkowita wartość tych inwestycji w 2023 roku była szacowana na około 2,2 miliarda złotych.


Rewitalizacja linii Międzychód-Szamotuły z perspektywą na przyszłość


W lutym bieżącego roku PKP Polskie Linie Kolejowe oraz władze województwa podjęły decyzję o wstrzymaniu prac nad projektem budowy nowej linii Konin-Turek. Powodem tej decyzji były wysokie koszty, sięgające około 1 miliarda złotych, oraz protesty społeczne. W ubiegłym roku PKP PLK zaproponowała również zmiany w koncepcji rewitalizacji linii do Międzychodu, zakładające między innymi elektryfikację trasy i dostosowanie jej do prędkości 160 km/h.


Wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak, odpowiedzialny za transport, podkreślił w rozmowie z PAP, że zaproponowane zmiany dotyczące linii Międzychód-Szamotuły wiązałyby się ze wzrostem kosztów przedsięwzięcia z ponad 400 milionów złotych do przeszło 1 miliarda złotych.


"Pula pieniędzy na Kolej Plus się nie zmienia. W skrajnym przypadku taka realizacja linii do Międzychodu musiałaby zostać przeprowadzona kosztem innych projektów" - zaznaczył samorządowiec.

W związku z tym, po konsultacjach z PKP PLK, podjęto decyzję o rozszerzonym opracowaniu projektu rewitalizacji linii do Międzychodu. Oznacza to, że projekt zostanie przygotowany z uwzględnieniem możliwości elektryfikacji i zwiększenia prędkości pociągów. Jednakże, na obecnym etapie, realizacja inwestycji odbędzie się w pierwotnym wariancie, czyli bez elektryfikacji i dla prędkości 120 km/h. Jeżeli w przyszłości PKP PLK będzie dysponowała dodatkowymi środkami finansowymi poza programem Kolej Plus, możliwe będzie rozszerzenie inwestycji.


Zmiany w przebiegu trasy i opór społeczny


Zmiany zaproponowane przez PKP PLK dotyczyły również korekty przebiegu trasy w okolicach Nojewa i Chrzypska. Miało to na celu dostosowanie linii do prędkości 160 km/h oraz zachowanie zabytkowych obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukt kolejowy w Chrzypsku Małym. Wicemarszałek Jankowiak przyznał, że część okolicznych rolników sprzeciwiła się zmianie trasy.


"Na razie jest to otwarty temat, ale myślę, że obawy rolników są trochę przesadzone" - ocenił samorządowiec.

Projekty linii Śrem-Czempiń i połączenia do Czarnkowa


W odniesieniu do projektu linii łączącej Śrem i Czempiń, Wojciech Jankowiak przypomniał, że PKP PLK proponowały budowę części tej trasy w zupełnie nowym śladzie, z pominięciem Czempinia.


"Przekonałem naszych partnerów, by owszem, realizować to przedsięwzięcie w nowym śladzie, ale z uwzględnieniem Czempinia" - wskazał Jankowiak.

Dodał, że linia miałaby przebiegać od Czempinia przez Brodnicę do Śremu. Najmniej zaawansowane są uzgodnienia dotyczące projektu przywrócenia połączenia kolejowego do Czarnkowa.


"W tej chwili pewna jest jedynie kwestia modernizacji i elektryfikacji linii Wągrowiec-Rogoźno. Co do reszty - czekają nas kolejne dyskusje i analizy. Czy to będzie połączenie Rogoźno-Czarnków, czy Czarnków-Wronki, to jest kwestia otwarta" - powiedział Jankowiak.

Przeprowadzone mają zostać również analizy dotyczące ewentualnego zbudowania nowej linii łączącej Czarnków z Trzcianką, co pozwoliłoby na połączenie tego miasta z trasą kolejową Piła-Krzyż Wielkopolski.


Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus, ustanowiony w 2019 roku, zakłada rewitalizację ponad 30 linii kolejowych w całym kraju do 2029 roku. Początkowo budżet programu wynosił około 6,6 miliarda złotych, jednak w 2022 roku zwiększono finansowanie do ponad 11 miliardów złotych z budżetu centralnego i około 2 miliardów złotych od samorządów.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page