top of page

Alstom dostał zielone światło. Europejskie tory otwarte dla lokomotyw Traxx.

Traxx Universal – w drodze z Dworca Głównego w Pradze (Czechy) do Przemyśla Głównego
Fot. RegioJet

Alstom poinformował 5 września 2025 roku, że Europejska Agencja Kolejowa przyznała homologację typu dla lokomotywy Traxx Universal, wyposażonej w system EbiCab 2000 ETCS. To kluczowy krok w dążeniu do pełnej interoperacyjności na międzynarodowych korytarzach kolejowych. Pozwala on czeskim przewoźnikom towarowym na płynne operowanie na terenie wielu krajów, zwiększając ich rolę w europejskim transporcie.


Homologacja jest istotnym krokiem dla operatorów, którzy mogą teraz bez przeszkód poruszać się po wielu krajach, w tym po Niemczech, Austrii, Polsce, Czechach, Słowacji, Luksemburgu, Węgrzech, Chorwacji, Słowenii i Serbii. System EbiCab 2000 ETCS w wersji VR01.5 umożliwia płynne operowanie na całym korytarzu w ramach ETCS Baseline 3, co jest najnowszym standardem, mającym na celu poprawę bezpieczeństwa i wydajności w całej Europie. Co ważne, homologacja ta ponownie otwiera dostęp do operacji w Austrii, gdzie na liniach z podwójnym wyposażeniem klasy B autoryzowane są jedynie operacje ETCS.


Korzyści z homologacji ETCS


Uzyskanie tej homologacji jest szczególnie ważne dla czeskich przewoźników, takich jak RegioJet i ČD Cargo, którzy posiadają lokomotywy serii 388. Do tej pory trzynaście lokomotyw Traxx dla RegioJet Pool, oznaczonych numerami od 388 219 do 388 231, zostało dostarczonych z nową wersją oprogramowania VR01.5. Sześć z nich jest eksploatowanych w Czechach już od listopada 2024 roku, na podstawie zezwolenia na jazdę próbną. Pozostałe siedem lokomotyw uzyskało teraz międzynarodową homologację i stopniowo wchodzi do eksploatacji poza granicami Czech.


"Ruch transgraniczny jest bardzo ważny dla transportu towarowego w Europie. Dzięki w pełni zatwierdzonej wersji VR01.5 nasi klienci mogą nadal eksploatować lokomotywy na korytarzach w Niemczech, Austrii, Polsce, Czechach, Słowacji, Luksemburgu, na Węgrzech, w Chorwacji, Słowenii i Serbii. Jest to ważny krok nie tylko dla nas w Alstom, ale dla całej europejskiej interoperacyjności kolejowej" - powiedział Dan Kurucz, dyrektor zarządzający Alstom na Czechy i Słowację.

Usprawnienia w czeskich flotach Traxx


Lokomotywy serii 388, eksploatowane przez ČD Cargo i RegioJet, które nadal wyposażone są w starszą wersję oprogramowania VR01.2, umożliwiającą jazdę bez systemu ETCS, będą stopniowo modernizowane do wersji VR01.5. Z kolei pojazdy serii 386, należące do Metrans, zostaną wyposażone w pokładowe jednostki Onvia Cab, co przyczyni się do dalszego zwiększenia interoperacyjności opartej na ETCS.


Lokomotywy Alstom Traxx Universal oferują elastyczną konstrukcję, opartą na modułowej platformie. Są one kompatybilne z wieloma zastosowaniami, takimi jak transport towarowy i pasażerski w jednym lub wielu krajach, a także dostępne w różnych konfiguracjach. Jedną z interesujących funkcji jest możliwość wyposażenia lokomotywy w funkcjonalność "ostatniej mili", co pozwala na płynne przejście z torów zelektryfikowanych na niezelektryfikowane, często wykorzystywane do obsługi portów, obszarów przemysłowych czy terminali. Lokomotywy te zostały dopuszczone do ruchu w 20 krajach, a sprzedano ponad 3000 sztuk.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page