Dalsza modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego pozostaje w sferze planów
- Marek Zioła
- 5 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Pomimo upływu dwóch lat od wcześniejszych deklaracji, kluczowe inwestycje związane z modernizacją Wrocławskiego Węzła Kolejowego nadal pozostają w fazie koncepcyjnej. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską, brakuje konkretnych harmonogramów oraz pewności finansowania, co budzi obawy dotyczące przyszłości tej strategicznej dla Dolnego Śląska infrastruktury.
Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do interpelacji posłanki Pauliny Matysiak w sprawie postępów w modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Z udzielonej odpowiedzi wynika, że wiele kluczowych działań, które były zapowiadane już dwa lata temu, wciąż znajduje się na etapie prac koncepcyjnych. Choć Studium Wykonalności dla odcinka Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Muchobór/Wrocław Kuźniki zostało ukończone, to Wstępne Studium Wykonalności dla całego węzła jest wciąż przygotowywane.
PKP PLK i CPK współpracują przy docelowym układzie torowym
Z informacji resortu wynika, że PKP Polskie Linie Kolejowe we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) prowadzą obecnie wewnętrzne analizy koncepcyjne. Celem tych działań jest opracowanie docelowego układu torowego, który sprosta rosnącym potrzebom przewozowym. Nowy układ ma obsłużyć zarówno połączenia dużych prędkości, jak i zwiększony ruch aglomeracyjny, regionalny oraz transport towarowy, w tym intermodalny. W ramach tych analiz rozważane są między innymi budowa nowego przystanku Wrocław Arkady oraz rozbudowa estakady kolejowej w ciągu czterech torów na odcinku między Wrocławiem Głównym a Wrocławiem Grabiszynem.
Dworzec Świebodzki czeka na swoją kolej
W odpowiedzi ministerstwa pojawiła się również wzmianka na temat Dworca Świebodzkiego. Zgodnie z przedstawionymi danymi, rozpoczęcie prac na tej historycznej stacji zaplanowano dopiero na rok 2027. Dalsze działania, które mają na celu ponowne włączenie stacji do ruchu pasażerskiego, są uzależnione od postępów w pracach prowadzonych przez PKP PLK. Taka perspektywa czasowa może budzić rozczarowanie, zwłaszcza wśród mieszkańców zachodniej części Wrocławia, którzy liczą na szybsze przywrócenie funkcjonowania dworca. Dworzec Świebodzki mógłby znacząco odciążyć główny dworzec miasta i poprawić dostępność kolei.
Brak konkretnego harmonogramu dla modernizacji
Najbardziej niepokojącą informacją zawartą w piśmie ministerstwa jest brak konkretnego harmonogramu realizacji całego przedsięwzięcia. Po zakończeniu wszystkich analiz, PKP Polskie Linie Kolejowe mają dopiero badać możliwości finansowania projektu i tworzyć kalendarz prac. Wiceminister Piotr Malepszak wprost stwierdził, że:
"Określenie dokładnego harmonogramu prac nie jest obecnie możliwe." To oznacza, że pomimo podpisanego w 2019 roku listu intencyjnego, kompleksowa modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego wciąż pozostaje w sferze ogólnych planów, bez konkretnych dat i perspektyw na szybkie rozpoczęcie robót.
Comments