

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Imponujące liczby taboru PKP Cargo robią wrażenie na tle europejskiej konkurencji. Według danych samej spółki oraz Urzędu Transportu Kolejowego, na koniec 2023 roku PKP Cargo dysponowało imponującą liczbą ponad 2 300 lokomotyw, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych. Park wagonów towarowych był jeszcze liczniejszy i wynosił około 60 000 sztuk. Te dane plasują PKP Cargo w ścisłej czołówce europejskich przewoźników towarowych pod względem wielkości floty, stawiając ją na równi z takimi gigantami jak DB Cargo w Niemczech czy ČD Cargo w Czechach. Tak rozbudowane zasoby pozwalają na realizację złożonych zadań transportowych i obsługę różnorodnych potrzeb klientów.
Flota lokomotyw PKP Cargo to przekrój różnych generacji i typów pojazdów, od klasycznych konstrukcji po nowoczesne jednostki wielosystemowe, umożliwiające sprawną obsługę zarówno krajowych, jak i międzynarodowych tras. Wśród lokomotyw elektrycznych na szczególną uwagę zasługuje ET22, która z ponad 1000 wyprodukowanych egzemplarzy jest najliczniejszą lokomotywą w historii polskiej kolei i wciąż odgrywa ważną rolę w przewozach ciężkich składów towarowych. Uniwersalne elektrowozy EU07/EP07, pierwotnie wykorzystywane także w ruchu pasażerskim, obecnie w dużej mierze zasilają towarowe składy PKP Cargo, zwłaszcza te lżejsze. Do przewozu ciężkich ładunków, w tym węgla, idealnie nadają się dwuczłonowe lokomotywy ET41, popularnie zwane "Bolkiem i Lolkiem". Nowoczesność w taborze elektrycznym reprezentują lokomotywy E6ACT "Dragon" produkcji Newag, wyposażone w zaawansowany hamulec elektrodynamiczny, oraz wielosystemowe E4DCU "Griffin" tego samego producenta, które umożliwiają bezproblemową jazdę po sieciach trakcyjnych różnych krajów. W ruchu międzynarodowym, zwłaszcza w szybkim transporcie kontenerowym, wykorzystywane są wielosystemowe lokomotywy EU44 "Husarz" firmy Siemens.
Wśród lokomotyw spalinowych PKP Cargo dominują klasyczne, ale wciąż niezawodne konstrukcje. Manewrowa lokomotywa SM42 jest powszechnie stosowana na bocznicach i krótkich trasach. Ciężka lokomotywa ST44, popularnie zwana "Gagarinem", mimo radzieckiego rodowodu, po modernizacjach nadal efektywnie służy w przewozach towarowych. Kolejnym typem ciężkiej lokomotywy manewrowej, szczególnie na liniach niezelektryfikowanych, jest SM48. Nowoczesnym akcentem we flocie spalinowej są lokomotywy ST48 z PESY Bydgoszcz, które znajdują zastosowanie również w przewozach regionalnych.
Ogromny park wagonów towarowych PKP Cargo charakteryzuje się niezwykłą różnorodnością typów, co pozwala na optymalne dopasowanie taboru do specyfiki przewożonych ładunków. W kategorii wagonów do ładunków masowych dominują czteroosiowe węglarki Eaos, idealne do transportu węgla i złomu, oraz samowyładowcze wagony Fals, niezastąpione przy przewozie kruszyw i rudy. Do przewozu materiałów sypkich wrażliwych na wilgoć, takich jak cement czy wapno, służą wagony Tads, natomiast cysterny Uacs są wykorzystywane do transportu materiałów płynnych i chemikaliów.
W przewozach intermodalnych kluczową rolę odgrywają platformy kontenerowe Sgns, przystosowane do transportu kontenerów o różnych długościach (20’, 30’, 40’). Wagony Rils z plandeką zapewniają bezpieczny transport stali, drewna i innych towarów wrażliwych na warunki atmosferyczne, a specjalistyczne wagony Shimmns są dedykowane do przewozu zwojów stali. Wśród wagonów specjalistycznych warto wymienić cysterny Zacns do przewozu paliw płynnych i chemikaliów, wagony kryte Habbiins, wykorzystywane między innymi przez przemysł motoryzacyjny, oraz platformy Sammns, przeznaczone do transportu ciężkiego sprzętu, takiego jak maszyny budowlane czy elementy turbin wiatrowych.
Siłą PKP Cargo jest nie tylko rozbudowana, ale i stale modernizowana flota. Spółka konsekwentnie realizuje strategię inwestycji w odnowienie i unowocześnienie posiadanego taboru. Obejmuje to zarówno modernizację istniejących lokomotyw i wagonów, jak i zakup nowych, ekologicznych jednostek z napędem elektrycznym i hybrydowym. PKP Cargo kładzie również duży nacisk na rozwój systemów monitorowania i zarządzania taborem, wdrażając rozwiązania oparte na IoT i GPS. Istotnym elementem strategii jest także cyfryzacja dokumentacji przewozowej oraz procesów diagnostyki taboru, co przekłada się na zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa realizowanych przewozów.
Źródło zdjęcia: PKP Cargo










Komentarze