Kolejne miliony z KPO dla PKP Intercity: Inwestycje w tabor nabierają tempa
- Marek Zioła

- 22 maj
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity otrzymało drugą transzę dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy, co pozwoli na kontynuację modernizacji taboru. Łączna kwota pozyskanych środków przekroczyła już miliard złotych i zostanie przeznaczona na zakup nowoczesnych lokomotyw oraz unowocześnienie wagonów, co znacząco wpłynie na komfort i szybkość podróży kolejowych w Polsce.
Do PKP Intercity wpłynęła kolejna, druga transza dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w wysokości 147 milionów złotych. Tym samym, łączna suma środków pozyskanych przez przewoźnika z KPO przekroczyła już 1 miliard złotych. Całkowita kwota wsparcia, przewidziana do wykorzystania do 2026 roku, wynosi 2 miliardy 162 miliony złotych. Środki te są kluczowe dla realizacji ambitnego planu inwestycyjnego PKP Intercity, który zakłada zakup 56 nowych lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów różnego typu. Inwestycje te mają na celu zapewnienie pasażerom szybszych i bardziej komfortowych podróży po całej Polsce.
Dofinansowanie z KPO i jego przeznaczenie
W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), która gwarantuje bezzwrotne wsparcie w wysokości 2,162 miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poziom dofinansowania ze środków Unii Europejskiej wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych. W kwietniu 2025 roku przewoźnik otrzymał pierwszą transzę w wysokości 874,5 miliona złotych, a obecnie wpłynęło kolejne 147 milionów złotych. Pozyskane środki są przeznaczane na sfinansowanie zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw o łącznej wartości 1 miliarda złotych oraz na modernizację 248 wagonów różnych typów, której koszt szacowany jest na 1,2 miliarda złotych. Kluczowym warunkiem otrzymania unijnego grantu jest zakończenie wszystkich inwestycji do połowy 2026
roku.
Nowoczesny tabor dla pasażerów
Dzięki wsparciu z KPO, PKP Intercity sfinansuje zakup 56 lokomotyw Griffin, które osiągają prędkość 160 km/h. Nowe pojazdy mają przyczynić się do zwiększenia prędkości i bezpieczeństwa podróży kolejowych w Polsce, a także do poprawy punktualności przejazdów. Dodatkowo, dofinansowanie z KPO pokryje koszty modernizacji 248 wagonów. Zmodernizowane wagony zostaną wyposażone w wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej. Wśród modernizowanych wagonów znajdzie się również 50 specjalnych pojazdów typu COMBO, dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych oraz rowerzystów. Nowe wagony i lokomotywy będą obsługiwać trasy na terenie całej Polski, łącząc zarówno duże aglomeracje, takie jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań, jak i mniejsze miejscowości, w tym Piłę, Hajnówkę, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski.
Kontrakty na zakup lokomotyw i modernizację wagonów, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Za modernizację wagonów odpowiadają poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki oraz PKP Intercity Remtrak. Lokomotywy elektryczne dostarcza Newag z Nowego Sącza. PKP Intercity pozyskuje środki z Unii Europejskiej już od 2007 roku. Do tej pory przewoźnik otrzymał unijne dofinansowanie dla 14 projektów, z czego 12 zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia wynosi prawie 5,3 miliarda złotych dla projektów o wartości 11 miliardów złotych.















Komentarze