MI: Kolej dalekobieżna w Polsce odnotuje wzrost liczby pasażerów do 2050 roku
- Marek Zioła
- 3 lip
- 3 minut(y) czytania

Centralny Port Komunikacyjny prognozuje znaczny wzrost liczby podróżnych w przewozach dalekobieżnych, co wskazuje na rosnące znaczenie kolei w polskim systemie transportowym. Analiza zakłada, że do 2050 roku liczba pasażerów kolei dalekobieżnej może przekroczyć 140 milionów, co stanowi istotny skok w porównaniu do obecnych danych.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) opublikowała długofalową prognozę ruchu kolejowego dla Polski, która przewiduje dynamiczny wzrost liczby pasażerów w przewozach dalekobieżnych. Według prognoz, do 2050 roku kolej w Polsce ma przewieźć ponad 140 milionów pasażerów. Dodatkowo, na odcinku między Warszawą a Lotniskiem CPK spodziewany jest ruch wynoszący ponad 70 tysięcy pasażerów na dobę, a na trasie między CPK a Łodzią prawie 60 tysięcy pasażerów dziennie już w 2035 roku. Prognozy wskazują również na rosnący udział kolei w podróżach między polskimi miastami oraz potencjalne przejęcie jednej czwartej podróży lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej przez transport kolejowy.
Inwestycje kolejowe w centrum uwagi
Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw CPK, Maciej Lasek, podkreślił znaczenie planowanych inwestycji kolejowych.
"Mimo że dynamicznie przybyło pasażerów kolei w ostatnich latach, to kolejne wzrosty pasażerskie są przed nami. To znaczy, że warto inwestować w kolej. Przygotowywane przez nas inwestycje kolejowe stawiają pasażera w centrum uwagi. Naszym celem jest skrócenie czasu i poprawa komfortu podróży oraz przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu. Będziemy wpisywać się w oczekiwania pasażerów, planując i budując nową infrastrukturę tak, żeby pociągi kursujące po liniach CPK nie woziły powietrza"
Nowe prognozy są bardziej optymistyczne niż poprzednie, podnosząc przewidywaną liczbę pasażerów w przewozach dalekobieżnych na rok 2050 ze 108 do 140 milionów. Na rok 2032, czyli zakładaną datę uruchomienia Lotniska CPK i linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź, prognozuje się od 107 do 117 milionów pasażerów. Dla porównania, w ubiegłym roku kolej dalekobieżna w Polsce przewiozła 78 milionów pasażerów.
Wpływ zwiększenia prędkości eksploatacyjnej na prognozy
Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, zwrócił uwagę na wpływ zwiększenia maksymalnej prędkości eksploatacyjnej linii kolejowych.
"Aktualizacja prognoz była niezbędna, między innymi dlatego że zwiększyliśmy do 320 kilometrów na godzinę maksymalną prędkość eksploatacyjną, co doprowadziło do skrócenia czasów przejazdu i poprawy wskaźników efektywności linii kolejowych. Infrastruktura Kolei Dużych Prędkości, która jest warta dziesiątki miliardów złotych, powinna obsługiwać największe potoki pasażerskie. Przewozy będą dalej rosły, a to oznacza istotny impuls dla inwestycji CPK i PKP Polskich Linii Kolejowych, które będą wpisane w oczekiwania rynku i oparte na twardych liczbach"
W perspektywie 2035 roku największej liczby pasażerów na linii „Y” spodziewać się można na odcinku między Warszawą i Łodzią. Na odcinku między Warszawą i CPK prognozuje się 70,5 tysiąca pasażerów, a między CPK i Łodzią 59 tysięcy pasażerów. Dla porównania, obecnie na Centralnej Magistrali Kolejowej między Włoszczową a Grodziskiem Mazowieckim podróżuje około 20 tysięcy osób w ciągu doby. Kolejne miejsce pod względem natężenia ruchu dobowego zajmuje odcinek z Łodzi do Sieradza, z prognozowanym ruchem 33,5 tysiąca osób na dobę, gdzie linia KDP „Y” rozgałęzia się na Wrocław i Poznań.
Przewidywana w 2035 roku liczba pasażerów na Stacji CPK to 30,6 tysiąca na dobę, co odpowiada 11,2 milionom pasażerów rocznie. Ta skala ruchu jest porównywalna z ruchem występującym na stacji Warszawa Wschodnia. Potencjał wzrostu ruchu jest tu znaczący – w 2050 roku ma to być 48,2 tysiąca pasażerów dobowo, czyli 17,6 miliona w ciągu roku, co odpowiada obecnej obsłudze stacji Katowice Główne. Założenia prognoz uwzględniają budowę kolejowej łącznicy, która umożliwi skomunikowanie południa Polski, w tym Krakowa i Katowic, z Lotniskiem CPK.
Dynamika wzrostu na wybranych stacjach i rozwój Pasażerskiego Modelu Transportowego
Największa dynamika wzrostu liczby podróżnych do 2050 roku jest prognozowana na stacjach Zamość (445 procent), Nowy Sącz (425 procent), Grudziądz (206 procent), Ełk (200 procent), Sieradz (193 procent), Białystok (181 procent) oraz Zielona Góra (100 procent).
Prognoza powstała w ramach aktualizacji Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT), zaawansowanego narzędzia analitycznego do wykonywania międzygałęziowych prognoz ruchu. PMT został rozbudowany o Litwę, Łotwę i Estonię w celu lepszego odwzorowania wpływu projektu Rail Baltica. Najnowszy model PMT został również rozbudowany o jedenaście lotnisk zagranicznych, między innymi Pragę, Wiedeń, Budapeszt i Berlin. W aktualizacji modelu spółka CPK uwzględniła najnowsze prognozy ruchu lotniczego Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) z końca 2024 roku. Aktualizacja PMT została wykonana przez spółkę CPK, z udziałem inżynierów z Politechnik: Warszawskiej, Krakowskiej, Gdańskiej, Poznańskiej i Wrocławskiej.
Według urealnionych harmonogramów CPK, do końca 2032 roku zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki linii „Y”, czyli Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań, mają zostać uruchomione do końca 2035 roku.
Komentarze