top of page

Omijanie rogatek i czerwone światła: Złe zachowanie kierowców to 99% wypadków na przejazdach

Bezpieczny Przejazd - Akcja ulotkowa
Fot. PKP PLK

Ambasadorzy Bezpieczeństwa przypomnieli użytkownikom dróg o rozsądku. W związku ze zbliżającym się Dniem Wszystkich Świętych kolejarze i Straż Ochrony Kolei prowadzili wspólne działania, których celem było zwrócenie uwagi na prawidłowe zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych. Statystyki pokazują, że w 99% wypadków na przejazdach to błąd kierowcy jest przyczyną zdarzenia.


Przed okresem Wszystkich Świętych, kiedy ruch na drogach w okolicach nekropolii jest wzmożony, kolejarze we współpracy z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei (SOK) prowadzili dodatkowe akcje na przejazdach kolejowo-drogowych w całej Polsce. Działania te miały przypominać kierowcom, pieszym oraz rowerzystom o konieczności zachowania szczególnej ostrożności. Materiały edukacyjne i ulotki rozdawano między innymi w Szczecinie, Lublinie, Wejherowie i Białymstoku.


Ambasadorzy Bezpieczeństwa przypominają: czerwone światło jest jak znicz


W ramach prowadzonych akcji Ambasadorzy Bezpieczeństwa ostrzegali użytkowników przejazdów przed najczęściej popełnianymi błędami. Chodzi o niezatrzymywanie się przed znakiem STOP, ignorowanie czerwonych, pulsujących świateł, próby omijania rogatek oraz przejeżdżanie pod opadającymi szlabanami. Podkreślano, że to właśnie błędy popełniane przez kierujących są przyczyną aż 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach.


Ambasadorzy Bezpieczeństwa przypominali, że:

"Nie ignoruj światła. To czerwone, pulsujące przed przejazdem – chroni życie. To ukryte w zniczu – upamiętnia tych, którzy je stracili."

W przypadku dostrzeżenia zagrożenia, kolejarze zachęcają do korzystania z Żółtych Naklejek PLK.


Konsekwencje braku ostrożności i 137 wypadków


Brak rozwagi i pośpiech na przejazdach kolejowych niosą za sobą poważne konsekwencje, które w większości przypadków obciążają kierowców. Uszkodzenie taboru kolejowego, zniszczenie infrastruktury, znaczące opóźnienia pociągów, konieczność uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej, a także angażowanie służb ratunkowych to najczęstsze skutki wypadków. Od początku roku w całej Polsce odnotowano 137 wypadków i kolizji na przejazdach.


W trosce o bezpieczeństwo przypomniano o pięciu podstawowych zasadach, których każdy kierowca powinien bezwzględnie przestrzegać:


  1. Zatrzymać się przed znakiem STOP.

  2. Nie ignorować czerwonego światła na sygnalizatorze.

  3. Nie wjeżdżać na przejazd bez pewności możliwości zjazdu.

  4. Nie "ścigać się" z opadającymi rogatkami.

  5. W razie niebezpieczeństwa skorzystać z Żółtej Naklejki PLK.


Żółte Naklejki PLK na każdym przejeździe ratują życie


Na każdym przejeździe kolejowo-drogowym znajdują się Żółte Naklejki PLK. Umieszczane są one na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja, zawsze od strony torów. Zawierają one trzy najważniejsze informacje: unikalny numer identyfikacyjny przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numer do służb technicznych Polskich Linii Kolejowych, służący do zgłaszania awarii niezagrażających bezpośrednio życiu.


Numer 112 jest przeznaczony do użycia w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub wypadku – na przykład, gdy pojazd utknie między rogatkami, dojdzie do zdarzenia na przejeździe lub zostanie zauważona przeszkoda na torach. Szybki kontakt z numerem alarmowym i reakcja służb kolejowych często pozwalają zapobiec tragedii.


Bezpieczeństwo podczas świątecznych podróży


Podczas okresu związanego ze Świętem Wszystkich Świętych o bezpieczeństwo podróżnych dbać będzie ponad 3000 funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei. Wzmożona obecność patroli obejmie stacje, dworce, pociągi oraz obszary wzdłuż linii kolejowych. Organizowane są również wspólne patrole z Policją, Żandarmerią Wojskową i Strażą Graniczną. Pasażerom przypomina się o konieczności pilnowania bagaży i zgłaszaniu wszelkich zagrożeń pod numer alarmowy SOK: 22 474 00 00.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page