top of page

PKP PLK: Kolejowy powrót do Kcyni coraz bliżej

Uczestnicy podpisania umowy
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na prace remontowe na trasie Kcynia – Nakło nad Notecią, co ma otworzyć możliwość dodatkowego połączenia kolejowego między Bydgoszczą a Poznaniem. Wartość zaplanowanych prac na obecny rok to ponad 46,5 miliona złotych netto, które zostaną w całości sfinansowane ze środków Polskich Linii Kolejowych S.A.


Lokalizacja linii kolejowych nr 356 i 281 granica województw-Kcynia-Nakło nad Notecią.
PKP PLK: Kolejowy powrót do Kcyni coraz bliżej / fot. PKP PLK

Ostatni raz pociąg pasażerski odjechał ze stacji Kcynia w 2004 roku. Celem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest przywrócenie mieszkańcom tej części województwa kujawsko-pomorskiego dostępu do kolei, umożliwiając podróże zarówno w kierunku Bydgoszczy (przez Nakło nad Notecią linią numer 18), jak i Poznania (przez Wągrowiec linią numer 356). Podpisana umowa dotyczy prac remontowych na odcinku linii numer 356 między granicą województw a Kcynią oraz na odcinku linii numer 281 między Kcynią a Nakłem nad Notecią.


Dostęp do kolei dla mieszkańców


Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, Piotr Kwabiszewski z Polskich Linii Kolejowych S.A., podkreślił znaczenie przywracania dostępu do kolei w miejscach, gdzie mieszkańcy od dawna nie mieli możliwości korzystania z tego środka transportu. Jak zaznaczył, stwarza to nowe możliwości dla organizatorów przewozów w województwie oraz dla przewoźników. Dodał również, że jeszcze w tym roku podróżni ponownie będą mogli dojechać pociągami do Ciechocinka, a także trwają prace nad przygotowaniem trasy Rypin – Brodnica (łącznie z odcinkiem do Jabłonowa Pomorskiego) na powrót regularnych połączeń kolejowych. Ten sam cel przyświeca realizacji prac na linii do Kcyni.


W ramach zadania zaplanowano wymianę szyn na odcinku przekraczającym 26 kilometrów oraz podkładów na odcinku blisko 20 kilometrów. Zostaną wyremontowane perony na stacji Kcynia (peron numer 1) oraz na przystankach Szczepice, Studzienki i Grocholin. Dodatkowo, dzięki wymianie nawierzchni na 19 przejazdach kolejowo-drogowych, kierowcy będą mogli sprawniej przejeżdżać przez tory.

Przeprowadzone zostaną również prace naprawcze na 31 obiektach inżynieryjnych.


Prędkość pociągów do 120 kilometrów na godzinę


Docelowo pociągi na tej trasie mają osiągnąć prędkość do 120 kilometrów na godzinę. Będzie to możliwe po zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, co stanowi etap zadania planowany na 2026 rok, po pozyskaniu środków na kontynuację inwestycji.


Prace do końca bieżącego roku wykona konsorcjum firm Mirbud S.A. (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zadanie pod nazwą „Ciągła wymiana szyn i podkładów w torze numer 1 linii kolejowej numer 281 Oleśnica – Chojnice (odcinek Kcynia – Nakło nad Notecią) oraz w torze numer 1 linii kolejowej numer 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (na odcinku granica IZ – Kcynia) wraz z robotami towarzyszącymi” jest warte 46 523 788,06 złotych netto (57 244 259,31 złotych brutto).


W czerwcu bieżącego roku podpisano również umowę na prace na wielkopolskim odcinku linii numer 356, między Wągrowcem i Gołańczą a granicą województw. Dzięki remontowi blisko 30-kilometrowego odcinka, na którym zostaną wymienione podkłady i zamontowane nowe szyny, odtworzony zostanie niewykorzystywany od 2004 roku odcinek Gołańcz – Panigródz.


Prace te, o wartości prawie 200 milionów złotych z wykorzystaniem Funduszy Europejskich dla Wielkopolski, przewiduje się do końca 2026 roku. Realizacja obu zadań umożliwi organizatorom przewozów w województwach, czyli Urzędom Marszałkowskim, stworzenie nowej, alternatywnej dla linii kolejowej numer 353, oferty podróży koleją na trasie Poznań - Bydgoszcz.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page