PKP PLK: Modernizacja linii kolejowej 202 na odcinku Lębork – Słupsk idzie pełną parą
- Marek Zioła
- 1 dzień temu
- 2 minut(y) czytania

Ruszyły intensywne prace na pomorskim szlaku kolejowym, który łączy Słupsk z Lęborkiem, a w dalszej perspektywie z Trójmiastem. Inwestycja o wartości ponad 1,8 mld złotych netto, realizowana przez Polskie Linie Kolejowe, jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych na Pomorzu i ma na celu znaczące skrócenie czasu podróży oraz poprawę komfortu pasażerów.
Na linii kolejowej 202, łączącej Gdańsk ze Stargardem, trwa modernizacja, której efekty są już widoczne dla podróżnych. W ramach projektu przebudowywane są tory, mosty oraz stacje i przystanki na odcinku Lębork – Słupsk. Celem inwestycji jest zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu przejazdu oraz podniesienie komfortu podróżowania. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Stacja Słupsk z nowym obliczem
Szczegółowe prace modernizacyjne objęły stację Słupsk, gdzie przebudowano już układ torowy w kierunku Ustki oraz tory prowadzące do bazy Przewozów Regionalnych. Zakończono również prace przy torach towarowych i odstawczych. Trwa budowa peronu numer 3 oraz układu torowego w części pasażerskiej stacji, które mają zostać oddane do użytku we wrześniu bieżącego roku. Pasażerowie zyskają wyższe perony, windy w przejściu podziemnym oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.
W ramach modernizacji na stacji Słupsk planowane jest zachowanie i odrestaurowanie zabytkowych wiat i kiosków, co pozwoli na podkreślenie historycznego charakteru obiektu. Powstanie również dodatkowy, czwarty peron, który ma na celu zintegrowanie stacji z miejskim węzłem transportowym i lepsze wykorzystanie układu torowego. Nowy peron powstanie także w Kobylnicy Słupskiej, zwiększając dostępność kolei na trasie do Szczecina.
Postęp prac na linii Lębork – Słupsk
Na samym szlaku kolejowym Lębork – Słupsk zakończono budowę dwóch nowych torów na odcinku Lębork – Pogorzelice, a pociągi jeżdżą już po nowym torze między Jezierzycami Słupskimi a Słupskiem. Zmodernizowano również nastawnie na stacjach Potęgowo i Damnica, z których ruch pociągów jest sterowany za pomocą komputerowych urządzeń. Pasażerowie mogą już korzystać z nowych peronów w Leśnicach, Potęgowie i Damnicy. Trwa budowa trzech nowych przystanków w Runowie, Łebieniu i Siemianicach, które zwiększą dostępność kolei w regionie. Przebudowano również największy obiekt inżynieryjny na trasie, most nad rzeką Łupawą.
Po zakończeniu wszystkich prac, w tym na odcinku Lębork – Słupsk oraz Gdynia Chylonia – Lębork, czas podróży między Gdynią a Słupskiem dla najszybszych pociągów skróci się o około 15 minut. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, a dla towarowych do 120 km/h. W przyszłości, po wdrożeniu systemu ETCS, możliwe będzie podniesienie prędkości do 200 km/h. Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest na listopad 2026 roku.

Comments