PKP PLK: Murale na stacji Bytom ożywią przejścia podziemne
- Marek Zioła
- 19 sie
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały 19 sierpnia 2025 roku o rozpoczęciu prac nad muralami w przejściach podziemnych na stacji Bytom. Działania te mają na celu poprawę estetyki i wizerunku obiektu, a ich wykonanie powierzono artystce Monie Tusz. Prace nad muralami w przejściach podziemnych mają zakończyć się w październiku 2025 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą dalsze prace na stacji Bytom, koncentrując się na poprawie jej estetyki. Nowe przejścia pod torami, oddane do użytku w grudniu 2024 roku, zostaną wzbogacone o murale. Zostaną one stworzone przez Monę Tusz, artystkę specjalizującą się w sztuce ulicznej, która często tworzy projekty na terenie województwa śląskiego.

Murale na stacji Bytom
Malowidła ścienne mają nawiązywać tematycznie do historii Bytomia, regionu oraz kolei. Na ścianach tuneli pojawią się także motywy związane z lokalną florą i fauną. Prace plastyczne mają zmienić wygląd przejść podziemnych i umilić pasażerom czas oczekiwania na pociąg. Ich zakończenie planowane jest na koniec października 2025 roku.
Komfort podróży koleją ze stacji Bytom
Stacja Bytom przeszła już gruntowną przebudowę, która obejmowała trzy perony wyposażone w ławki, nagłośnienie i oświetlenie. Zostały zainstalowane tablice informacyjne oraz infokioski z rozkładem jazdy. Do końca października 2025 roku pojawią się również wyświetlacze z danymi o przyjazdach i odjazdach pociągów. Dwa przejścia podziemne zostały wyposażone w windy. Na peronach zachowano pierwotny układ płytek, a historyczna hala peronowa otrzymała nowy dach i odnowioną konstrukcję. Na szklanej elewacji zamontowano nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania, realizowane we współpracy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, pozwoliły na przywrócenie zabytkowego charakteru stacji. Warto dodać, że na konstrukcji hali pozostawiono widoczne ślady historycznych wydarzeń, takie jak wgniecenia po bombach czy ślady po kulach, co stanowi wyjątkowy element upamiętniający przeszłość.

Szybsze podróże koleją w województwie śląskim
Modernizacja stacji Bytom jest częścią większego projektu PKP PLK na linii kolejowej Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu podróży na trasie z Katowic do Tarnowskich Gór i Lublińca. Wraz z najbliższą korektą rozkładu jazdy, która wchodzi w życie 31 sierpnia 2025 roku, czas przejazdu pociągów na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry skróci się z około 40 do 33 minut. Całość prac na linii ma zostać zakończona do końca 2025 roku. Wartość tej inwestycji to blisko 1,5 miliarda złotych netto, a finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEniKS).
Komentarze