PKP PLK łączą biura Zakładów Linii Kolejowych. Związki zawodowe: To uderzy w regiony
- Marek Zioła

- 22 paź
- 3 minut(y) czytania

Chociaż PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że integracja biur wybranych Zakładów Linii Kolejowych (ZLK) nie pociągnie za sobą zwolnień, plany te wywołały falę protestów w kilku miastach w Polsce. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak, w reakcji na obawy pracowników i związkowców, poprosił spółkę o ponowną analizę proponowanej reorganizacji, która ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.
W środę przed siedzibą częstochowskiego Zakładu Linii Kolejowych, odpowiedzialnego za utrzymanie i eksploatację państwowej sieci kolejowej na swoim obszarze, demonstrowali związkowcy. Protest ten jest odpowiedzią na plany PKP PLK, które zamierzają zintegrować wybrane ZLK, zmniejszając ich liczbę z 23 do 17 poprzez połączenie biur administracyjnych. Spółka konsekwentnie podkreśla, że zmiany mają na celu lepsze zarządzanie i nie dotkną pracowników eksploatacyjnych, stanowiących blisko 90% załogi.

Reorganizacja Zakładów Linii Kolejowych ma poprawić zarządzanie
Do planów władz PLK odniósł się minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas briefingu w Częstochowie. Towarzyszący mu pełnomocnik zarządu PLK do spraw zarządzania operacyjnego, Łukasz Górnicki, podkreślił, że restrukturyzacja administracyjna jest prowadzona w kontekście zakontraktowania inwestycji na ponad 27 miliardów złotych do końca tego roku. Celem jest mobilizacja zasobów do realizacji stojących przed spółką wyzwań.
"Właśnie po to, żeby realizować te inwestycje i wszystkie inne procesy, łącznie z bezpieczeństwem, prowadzimy procesy restrukturyzacyjne" – zapewnił Łukasz Górnicki. Dodał, że w miastach takich jak Częstochowa podstawowa działalność, czyli sekcje eksploatacji i diagnostyka, zostaną utrzymane.
Minister Klimczak potwierdził, że z informacji przekazanych przez PLK wynika, że zmiany w sześciu lokalizacjach w kraju dotyczą wyłącznie innej organizacji pracy, a nikt nie straci etatu. W zintegrowanych biurach dyrektorzy będą pełnić funkcję kierowników. Minister żartobliwie zaznaczył, że jedyne osoby, które potencjalnie mogą "stracić", to szefowie związków zawodowych, którzy będą musieli połączyć dwa oddziały.
Ograniczenie liczby ZLK budzi sprzeciw
Dyskusja dotycząca planowanej integracji, prowadzona między innymi w Częstochowie, Wałbrzychu czy Siedlcach, sugeruje, jakoby miała ona oznaczać ograniczanie liczby miejsc pracy w PKP PLK. W związku z tym minister Klimczak poinformował, że podjął działania mające rozwiać te wątpliwości.
"Poprosiłem PKP PLK o ponowną analizę konieczności tego typu reorganizacji, jeżeli rzeczywiście z dwóch dyrektorów ma być jeden, wszyscy będą pracować tam, gdzie dotychczas pracowali, a dyskusja na ten temat naprawdę nam nie służy"
Podkreślił, że Polska realizuje mnóstwo inwestycji kolejowych, posiadając środki europejskie i zwiększony budżet państwa na modernizację, w związku z czym potrzeba więcej ekspertów i osób działających w branży kolejowej i budowlanej. Zapewnił, że zmiany organizacyjne mają na celu synchronizację, a nie zwolnienia.
Związkowcy protestują przeciwko marginalizacji regionów
Przed siedzibą ZLK w Częstochowie zgromadziło się kilkudziesięciu związkowców, którzy głośno wyrazili swój sprzeciw. Tomasz Blukacz, przewodniczący rady powiatowej OPZZ, określił plany jako "likwidację i marginalizację Częstochowy". Związkowcy kwestionują sensowność takich działań, zwłaszcza w czasie, gdy w regionie trwa przebudowa dworca i realizowane są inwestycje z Krajowego Programu Odbudowy. Obawiają się, że decyzje dotyczące miasta i regionu będą zapadały dziesiątki kilometrów dalej, na przykład w Sosnowcu, z którym ma być połączone biuro częstochowskiego ZLK.
Związkowcy zwrócili uwagę, że likwidacja lub integracja zakładów uderzy w lokalną społeczność, obniży atrakcyjność powiatu i może zmniejszyć dostępność do środków unijnych poprzez zmianę priorytetów w całym województwie. Wskazywali także na fakt, że zarządzanie na mniejszym obszarze zapewnia większą zdolność reagowania na wszelkie zdarzenia kryzysowe. Podkreślili również, że niepokój i stres wśród pracowników, wynikający z tych działań, mogą wpłynąć negatywnie na efektywność i jakość pracy.
Przewodnicząca Klekot odczytała wspólne stanowisko sześciu organizacji związkowych, które zapowiedziały wniesienie pod obrady Rady Miasta Częstochowy projektu stanowiska rady w sprawie reorganizacji. Minister Klimczak zadeklarował chęć dalszej dyskusji ze związkami w celu dokładnego wyjaśnienia każdego aspektu planowanej zmiany, prosząc jednocześnie, aby nie wprowadzano pracowników w błąd.
Zakładane połączenia Zakładów Linii Kolejowych
Proces, który ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, zakłada docelowo funkcjonowanie 17 zamiast 23 ZLK, aby struktura była lepiej zarządzana i przynosiła większe korzyści zarządcy infrastruktury. Planowane są następujące integracje biur:
Białystok zostanie połączony z Siedlcami.
Kraków zintegruje się z Nowym Sączem.
Poznań połączy się z Ostrowem Wielkopolskim.
Kielce ze Skarżyskiem-Kamienną.
Sosnowiec z Częstochową.
Wrocław z Wałbrzychem.
PLK zapewniają, że w pełni wykorzysta zasoby zintegrowanych jednostek, a każdy pracownik otrzyma propozycję pracy w nowej strukturze.















Komentarze