POLREGIO kupi cztery nowoczesne pociągi ELF 3.0 od Pesy. Pojadą w województwie świętokrzyskim
- Marek Zioła

- 1 dzień temu
- 3 minut(y) czytania

POLREGIO podpisało w Bydgoszczy umowę z PESA na dostawę czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ELF 3.0. Nowe pociągi, które mają trafić do województwa świętokrzyskiego od 2028 roku, będą kosztować blisko 118 milionów złotych.
POLREGIO poinformowało o sfinalizowaniu dużego kontraktu z PESA Bydgoszcz. Umowa dotyczy zakupu czterech nowoczesnych pociągów elektrycznych typu ELF 3.0. Jest to ważna inwestycja, której celem jest odświeżenie regionalnego taboru i poprawa standardu podróżowania. Na nowe składy, które wesprą codzienną siatkę połączeń, pasażerowie muszą poczekać do 2028 roku.

Nowe pociągi ELF 3.0 z dużym dofinansowaniem
Zakup czterech jednostek ELF 3.0 jest możliwy dzięki funduszom unijnym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Całkowity koszt projektu to niemal 118 milionów złotych netto. Dofinansowanie unijne wyniosło 47,2 miliona złotych. Umowę na finansowanie podpisano w lipcu, co pozwoliło przewoźnikowi i producentowi na przejście do realizacji kontraktu.
Aleksandra Grzywaczewska, pełniąca obowiązki prezesa POLREGIO, zwróciła uwagę na to, że dzięki współpracy z samorządem i polskim producentem taboru, świętokrzyska oferta przewozowa zostanie wzmocniona. Dodała, że choć przewoźnik stara się pozyskiwać nowe składy, potrzeba wymiany i modernizacji taboru jest wciąż duża.
Komfort i pojemność nowych pociągów ELF
Zakupione jednostki to dwuczłonowe pociągi elektryczne typu ELF, oznaczone jako 61WEa. Każdy z tych składów będzie mógł przewieźć co najmniej 200 osób, oferując ponad 100 miejsc siedzących. Co ważne, pociągi zaprojektowano tak, aby można je było łączyć w dłuższe zestawy, co umożliwi zwiększenie pojemności na bardziej popularnych trasach. Z myślą o pasażerach z rowerami, przewidziano miejsca na co najmniej 5 jednośladów w każdej jednostce.
Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz, zapewnił, że nowe pociągi są w pełni bezemisyjne. Producent zadbał również o to, by składy były kompleksowo dostosowane do zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Wojciech Dinges, wiceprezes POLREGIO, dodał, że dla pasażerów warunki podróży są równie ważne co atrakcyjna oferta biletowa.

Udogodnienia dla każdego pasażera
Nowe pociągi mają być bogato wyposażone. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji:
Klimatyzację
System dynamicznej informacji pasażerskiej
Gniazdka elektryczne i ładowarki USB
Bezpłatny internet bezprzewodowy
Z myślą o komforcie i bezpieczeństwie, w pociągach wyznaczona zostanie specjalna przestrzeń dla rodzin z dziećmi. Każdy skład będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – znajdą się w nim miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich oraz dla ich opiekunów. Wsiadanie ułatwią ruchome stopnie, a także winda lub pochylnia. W toaletach przewidziano również przewijaki dla niemowląt. Dodatkowo w każdym pociągu pojawi się defibrylator.
Gdzie zobaczymy nowe pociągi ELF od 2028 roku
Obecnie POLREGIO uruchamia w regionie świętokrzyskim ponad 100 połączeń dziennie. Część z nich będzie obsługiwana nowymi pociągami ELF, które mają jeździć na następujących trasach:
Kielce – Skarżysko-Kamienna
Kielce – Sandomierz
Kielce – Busko-Zdrój
Kielce – Sędziszów
Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski
Kielce – Włoszczowa Północ
Sandomierz – Skarżysko-Kamienna
Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski
Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski
Renata Janik, marszałek województwa świętokrzyskiego, podkreśliła, że dzięki środkom unijnym region inwestuje w tabor, który zwiększy dostępność komunikacyjną i wpisze się w bardziej ekologiczną politykę mobilności.

Kiedy nowe składy ELF wyjadą na tory
Dostawa nowych pociągów będzie rozłożona w czasie. Pierwsze dwie jednostki ELF 3.0 planowo wjadą na tory w pierwszej połowie 2028 roku. Kolejne dwa składy mają dołączyć do taboru regionalnego przewoźnika kilka miesięcy później.
Andrzej Pruś, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego, wyraził przekonanie, że nowoczesny tabor, który jest szybki i ekonomiczny, przyczyni się do popularyzacji kolei jako wygodnego środka transportu.















Komentarze