Przebudowa katowickiego węzła kolejowego nabiera tempa
- Marek Zioła
- 5 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Nowe wiadukty i tory w Katowicach mają usprawnić ruch kolejowy, a także zwiększyć przepustowość kluczowego węzła. Inwestycja obejmuje budowę wielu obiektów inżynieryjnych oraz modernizację stacji, co docelowo przyczyni się do sprawniejszej i bardziej dostępnej komunikacji kolejowej w regionie.
Trwa intensywna przebudowa węzła kolejowego w Katowicach, która ma na celu znaczące zwiększenie jego przepustowości i poprawę komfortu podróży. W ramach projektu na linii Będzin – Katowice Piotrowice powstają nowe tory, perony oraz obiekty inżynieryjne, takie jak wiadukty i mosty. Prace, prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe, są dofinansowane ze środków unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę” i mają na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co przełoży się na płynniejszy ruch pociągów.

Rozbudowa układu torowego i infrastruktury w Katowicach
W rejonie stacji Katowice, po stronie Załęża i Brynowa, powstaje nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi o łącznej długości 435 metrów. Jak dotąd zmontowano trzy konstrukcje, a budowa kolejnych jest w toku. Docelowo na nowych obiektach zostaną ułożone cztery tory, które umożliwią bezkolizyjny ruch pociągów w kierunkach zachodnim, między innymi do Gliwic i Wrocławia, oraz południowym, na przykład do Tychów i Bielska-Białej. Wszystkie wiadukty mają być gotowe w pierwszej połowie 2026 roku.
W centrum miasta powstaje także wiadukt kolejowy nad ulicą Mikołowską, który w tym roku ma zostać udostępniony dla pociągów jadących w kierunku Załęża i Chorzowa.

Nowoczesne perony i udogodnienia dla podróżnych
Na stacji Katowice Ligota realizowane są zaawansowane prace, obejmujące budowę nowego układu torowego z peronami numer 2 i 3, a także przejść podziemnych, wiaduktu nad ulicą Kłodnicką i mostu nad rzeką Kłodnicą. Na stacji Katowice przebudowany peron numer 1 jest już dostępny dla podróżnych i wyposażony w nowoczesne udogodnienia, takie jak ławki, osłony przed wiatrem oraz nowa nawierzchnia z wypukłą fakturą dla osób słabowidzących i niewidomych. Planowane jest również uruchomienie dwóch wind w listopadzie bieżącego roku.
Jak informują przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, inwestycja w Katowicach obejmie także budowę nowych przystanków, między innymi Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec. W ramach projektu powstanie także nowoczesne centrum sterowania ruchem, z którego dyżurni będą dbać o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Sosnowca do Tychów. Zakończenie całości prac na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice przewidziano na 2028 rok.

Comments