Urząd Transportu Kolejowego cofa cztery certyfikaty bezpieczeństwa przewoźnikom
- Marek Zioła
- 24 cze
- 2 minut(y) czytania

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) przeprowadził serię kontroli wśród przewoźników kolejowych, koncentrując się na kwalifikacjach pracowników, znajomości szlaków przez maszynistów oraz organizacji ich czasu pracy. W wyniku ujawnionych nieprawidłowości, Prezes UTK podjął decyzje o cofnięciu czterech certyfikatów bezpieczeństwa, co stanowi istotny krok w zapewnianiu bezpieczeństwa na kolei.
Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzili kontrole u dwudziestu przewoźników kolejowych. Działania te miały na celu weryfikację przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa w transporcie szynowym, w szczególności w kontekście przygotowania personelu. Stwierdzono, że część z kontrolowanych podmiotów nie sprawowała odpowiedniego nadzoru nad swoimi pracownikami.
Konsekwencje braku nadzoru i dekoncentracji maszynistów
Wśród najczęściej wykrywanych nieprawidłowości znalazły się braki w znajomości szlaków kolejowych, po których prowadzony jest proces przewozowy, a także niedostateczny nadzór nad czasem pracy maszynistów. Te uchybienia znacząco zwiększają ryzyko występowania groźnych zdarzeń na sieci kolejowej. W 2024 roku odnotowano blisko dwieście przypadków zdarzeń typu SPAD (signal passed at danger), czyli niezastosowania się do sygnału „Stój”. Główną przyczyną takich incydentów jest dekoncentracja maszynistów, często wynikająca ze zmęczenia lub złego samopoczucia psychofizycznego. Kluczowe jest zatem zapewnienie odpowiednio długiego odpoczynku między służbami, co pozwala maszynistom na regenerację sił.
Obowiązki przewoźników i dalsze działania UTK
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, doktor inżynier Ignacy Góra, podkreślił, że przewoźnicy kolejowi mają obowiązek zagwarantować właściwe przygotowanie swoich pracowników do realizacji zadań. W przypadkach rażących zaniedbań, gdy system zarządzania bezpieczeństwem nie funkcjonuje prawidłowo, Urząd podejmuje zdecydowane kroki. Szczególną uwagę zwrócono na sytuacje, w których maszyniści pracują dla więcej niż jednego przewoźnika. W takich przypadkach wzajemne uzgadnianie harmonogramów pracy przez pracodawców jest niezwykle istotne, aby zapewnić maszynistom odpowiedni czas na odpoczynek. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zapowiedział konsekwentne kontynuowanie kontroli, ukierunkowanych na weryfikację nadzoru nad personelem przez spółki kolejowe. Warto zaznaczyć, że wydane decyzje o cofnięciu certyfikatów bezpieczeństwa nie posiadają rygoru natychmiastowej wykonalności i nie są ostateczne. Przewoźnikom przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Komentarze