Wracają pociągi do Rabki-Zdroju. Nowe połączenia z Krakowem i Zakopanem
- Marek Zioła

- 29 sie
- 2 minut(y) czytania

Mieszkańcy Rabki-Zdroju już od niedzieli, 31 sierpnia, będą mogli korzystać z połączeń kolejowych do Krakowa, Zakopanego i Nowego Targu. Powrót pociągów do Rabki-Zdroju jest efektem zakończenia pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej nr 104 realizowanego przez Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja ma na celu rozwój społeczny i gospodarczy całego regionu Małopolski, a jej fragmenty są finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Pierwszy etap prac w ramach projektu "Podłęże-Piekiełko" objął odcinek Chabówka – Rabka Zaryte. Prace budowlane rozpoczęły się tutaj już w 2023 roku i są częścią największej inwestycji PKP PLK S.A. w południowej Polsce. Pierwsza część odcinka, od stacji Chabówka do przystanku Rabka-Zdrój, jest już gotowa. Tory poprowadzono w nowym śladzie, budując jednocześnie nowe mosty, wiadukty i drogi, które mają ułatwić poruszanie się po Rabce zarówno kierowcom, jak i pieszym. W ramach inwestycji powstało także nowe przejście podziemne przy ulicy Zakopiańskiej oraz bezkolizyjne skrzyżowanie z ulicą Podhalańską, co zapewni płynną komunikację po przywróceniu stałych połączeń kolejowych.

Powrót pociągów do Rabki-Zdroju to kolejny krok do lepszej kolei
Powrót pociągów do Rabki-Zdroju to efekt miesięcy prac i wysiłku zarówno wykonawców, jak i kolejarzy. To pierwszy zrealizowany odcinek w ramach tej ogromnej inwestycji. Kolejne fragmenty torów będziemy oddawać do dyspozycji podróżnych już niedługo. Jednocześnie przygotowujemy się do podpisania następnych umów, które finalnie pozwolą stworzyć nowe połączenie Zakopanego, Limanowej i Nowego Sącza z Krakowem i resztą kraju – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A.
Zakres prac i przyszłość połączeń kolejowych w Małopolsce
Do końca roku trwać będą prace na odcinku Rabka-Zdrój – Rabka Zaryte, gdzie powstanie nowoczesna stacja kolejowa. Wzdłuż rzeki Raby budowane są nowe mosty i przepusty, które pozwolą pociągom na osiąganie prędkości do 100 km/h. Równolegle, w ramach tej samej inwestycji, powstaje nowy układ komunikacyjny, w tym droga i chodnik łączące ulice Kasprowicza i Jana Pawła II, a także most nad Rabą, który połączy Drogę Krajową 75 z terenami położonymi po drugiej stronie rzeki.
Projekt "Podłęże-Piekiełko" obejmuje także inne zaawansowane prace budowlane. W Nowym Sączu i Marcinkowicach prowadzone są roboty przy układaniu torów i budowie mostów. W Męcinie powstaje stacja kolejowa, w Mordarce przystanek, a tarcze TBM drążą tunel pod Pisarzową. Intensywne prace modernizacyjne są również prowadzone w Limanowej.
W sierpniu PKP PLK S.A. podpisały umowę na realizację prac na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale, a na inne fragmenty prowadzone są postępowania przetargowe. Cały projekt zakłada modernizację i elektryfikację 75 km linii Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej trasy, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu podróż z Krakowa do Nowego Sącza ma skrócić się do około 60 minut, a do Zakopanego do około 90 minut.
















Komentarze