CPK: Sieradz bardzo zyska na inwestycjach kolejowych.
- Marek Zioła
- 25 maj
- 2 minut(y) czytania

Sieradz, strategicznie położony u zbiegu planowanych linii KDP, ma stać się kluczowym punktem na mapie kolejowych połączeń w Polsce. Nowy Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) ma zapewnić cykliczne i przejrzyste połączenia, usprawniając podróże do największych aglomeracji. Konsultacje dotyczące tych zmian odbyły się w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi.
Do Sieradza wjadą pociągi Kolei Dużych Prędkości (KDP), które połączą to miasto z Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Podczas konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ), w których uczestniczył Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, dyskutowano również nad możliwością obsługi regionu przez regionalne ekspresy wykorzystujące linię dużych prędkości.
Horyzontalny rozkład jazdy a rozwój regionalny
Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) to koncepcja połączeń kolejowych opartych na stałych liniach komunikacyjnych, której celem jest stworzenie cyklicznego, przejrzystego i zapewniającego wygodne przesiadki rozkładu jazdy. W ramach prac nad HRJ przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz innych partnerów projektu prowadzą konsultacje między innymi z regionalnymi organizatorami transportu. Spotkanie w Łodzi było jednym z tych spotkań. Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK do spraw inwestycji kolejowych, podkreślił, że inwestycje kolejowe CPK w województwie łódzkim będą impulsem do rozwoju regionu, a dzięki HRJ ma zostać uzyskana stabilna i atrakcyjna oferta przewozów.
Sieradz nowym lokalnym hubem mobilności
Sieradz znajduje się w miejscu, gdzie linia KDP, biegnąca od strony Warszawy, CPK i Łodzi, rozgałęzia się w kierunku Wrocławia i Poznania. Szybka linia kolejowa, przewidziana dla maksymalnej prędkości 350 km/h, zostanie poprowadzona obrzeżami Sieradza, zapewniając najszybszy czas przejazdu między Warszawą i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem. Do centrum miasta prowadzić będą kolejowe łącznice. Dzięki temu stacja w Sieradzu stanie się Lokalnym Hubem Mobilności, czyli nowoczesnym węzłem przesiadkowym. Michał Jasiak, dyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego CPK, zaznaczył, że taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału KDP, umożliwiając zarówno szybki przejazd pociągów bez zatrzymania, jak i wjazd części składów do Sieradza.
Plany połączeń i regionalne ekspresy
Szczegóły dotyczące liczby pociągów, częstotliwości kursowania oraz miast, z którymi Sieradz będzie miał połączenia, są obecnie opracowywane w ramach konsultowanego projektu HRJ. Aktualne założenia przewidują, że pociągi z Sieradza do Warszawy, Poznania i Wrocławia będą kursować co 1-2 godziny. Oprócz tego, przedmiotem konsultacji HRJ jest również kursowanie tzw. regionalnych ekspresów, które dzięki projektowanym przez CPK łącznicom mogłyby obsłużyć między innymi Sieradz, Skierniewice i Łowicz. Ich kursowanie, z częstotliwością co 1-2 godziny, uzależnione będzie od zapewnienia finansowania przez odpowiednie urzędy marszałkowskie.
Europejskie wzorce i harmonogram linii „Y”
Rozwiązanie, w którym szybka linia kolejowa poprowadzona jest obrzeżami miasta wraz z układem łącznic prowadzących do centrum, jest typowe dla nowoczesnych systemów kolejowych w Europie. Zgodnie z tym modelem realizowana jest obsługa kolejowa między innymi hiszpańskiej Saragossy, francuskich miast takich jak Lyon, Le Mans, Tours i Poitiers, a także lotniska Kolonia-Bonn w Niemczech. Łódź to trzecie z szesnastu miast na liście konsultacji HRJ. Według zaktualizowanego harmonogramu, Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 roku, równocześnie z projektowanym odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do ruchu do końca 2035 roku, domykając tym samym 480-kilometrową linię „Y”.
Komentarze